Møbelproducent lander tocifret millioninvestering og sigter mod international ekspansion
Med et stort to-cifret millionbeløb fra growth-fonden, Nordic Alpha Partners (NAP), vil den danske møbelproducent Mater nu skalere produktionen og ruste sig til sit internationale gennembrud.
– Samarbejdet med NAP giver os mulighed for at realisere drømmen om at skabe et internationalt møbelbrand baseret på bæredygtighed og tidløst design - og med produkter bestående af mange forskellige slags affaldsmaterialer fra store virksomheder, lyder det fra stifter og adm. direktør Henrik Marstrand.
Ny mand i front
Som led i omstillingen til den internationale vækst vil Maters stifter og adm. direktør Henrik Marstrand fremover fokusere på research og produktudvikling indenfor Maters nye, grønne produktionsteknologi, mens opgaven at eksekvere den ekspansive strategi, vil blive løftet af den nye CEO, Ketil Årdal.
Ketil Årdal, der tidligere har været kommerciel direktør for Europas største kontormøbelproducent, Flokk Group, udtaler
– Jeg glæder mig rigtig meget til at blive del af en ’purpose’-drevet virksomhed, der er førende på cirkulære løsninger indenfor design møbler og belysning - og til i samarbejde med Henrik og resten af Mater-teamet at sætte fart i vores vækstplaner.
Mater har siden stiftelsen i 2006 koncentreret sig om at kombinere design- og miljøbevidsthed, og store virksomheder som Carlsberg, Novo Nordisk og BKI har fået øjnene op for virksomhedens unikke måde at genanvende af affaldsprodukter. Således kan man på BKI’s kontorer sætte sig i stole af kaffebønnekapsler, mens der hos Carlsberg står stole lavet ølmask, der er et restprodukt fra virksomhedens egen produktion.
Vil tidoble omsætningen
Med den nye investering vil virksomheden fra sit hovedkontor i det københavnske Nordvest-kvarter nu fyre op under ambitionerne og rette blikket mod et internationalt gennembrud. De sidste fire-fem år er virksomhedens omsætning ifølge Børsen årligt vokset mere end 20 pct., men nu skal der for alvor speedes op.
Inden for de næste fem til syv år er det ambitionen, at omsætningen skal tidobles, mens der skal ekspanderes yderligere i Norden, Tyskland, England og USA. Men for Henrik Marstrand og holdet handler det nye partnerskab om meget mere end kolde kontanter.
– For en virksomhed som Mater, er det ikke blot et spørgsmål om at rejse penge, men i langt højere grad at finde en partner, der er vant til at skalere industrivirksomheder ud fra en bæredygtighedsagenda. Dét har vi fundet hos NAP, fastslår Mater-stifteren.
Grønne teknologier og stærk designtradition
Nordic Alpha Partners adskiller sig fra mange andre venture- og growtfonde ved at arbejde mere operationelt med sine investeringer, og også her ser man frem til det forestående samarbejde.
– I Danmark er vi blandt de førende inden for udviklingen af grønne teknologier og har også en stærk designtradition. Derfor er vi i Nordic Alpha Partners glade for at investere i en virksomhed, der har evnet at kombinere disse styrker, siger Jakob Fuhr Hansen, Investment Partner hos NAP.
– Vi har samtidigt bidt mærke i, at det er lykkedes Mater at tiltrække store internationale brands til deres cirkulære koncept. Dét mener vi bidrager til at gøre virksomhedens globale potentiale endnu større, fortsætter han.