23948sdkhjf

Skrumpet og forsinket - nu skal Ikeas nye city-varehus bygges

Sagaen om Ikeas nye city varehus på Kalvebod Brygge i København får et nyt kapitel. 

Efter en årelang proces med at designe det, som møbelgiganten betegner som ”et grønt, fremtidssikret varehus tilpasset moderne forbrugsmønstre” er den endelige godkendelse fra Borgerrepræsentationen i København i hus. 

Lokalplanens godkendelse begynder byggeriet af city varehuset, og den officielle åbning forventes at blive i sommeren 2023.

MT Højgaard skal som totalentreprenør opføre det omkring 19.000 kvm varehus, som er tegnet af arkitekter fra Dorte Mandrup A/S. 

– Vi er rigtig glade for, at vi nu kan realisere planerne for vores Ikea city varehus, der er en nytænkning af det traditionelle Ikea varehus, da det er beliggende i hjertet af København og bliver tilpasset byen og københavnerne, siger Anders Lyhne Nordtorp, der er ekspansionschef i Ikea Danmark, i en pressemeddelelse. 

Skrumpet til halv størrelse 

Planerne for varehuset i hjertet af hovedstaden blev oprindeligt præsenteret i 2016. Dengang skulle det være 37.000 kvm, og Ikea ønskede desuden at opføre knap 500 ungdomsboliger og et Cab Inn-Hotel. Varehuset var planlagt til at stå klar allerede i 2019 eller 2020. 

Sådan gik det dog ikke. Planerne blev ændret til det mindre city varehus i lyset af ændrede forbrugervaner; flere ønsker varer bragt hjem til døren.

I oktober sidste år kunne den svenske møbelgigant forud for offentliggørelsen af en ny lokalplan fortælle, at bygningen var reduceret til tæt ved halvt størrelse; omkring 19.000 kvm.

– Det, forventer vi, kommer til at betyde, at kunderne vil bruge varehuset på en anden måde, og det er noget, vi har tænkt ind i udviklingen af varehuset, fortsætter han. 

Det nye city varehus får tre etager, der bliver opdelt i kategorierne soveværelse, stue og køkken med et mix af møbler og boligtilbehør på hver etage.

Derudover vil det kommende city varehus adskille sig fra det traditionelle varehus, vi kender, fortæller Anders Lyhne Nordtorp.

– Det nye city varehus redefinerer Ikea-konceptet ved at være tilpasset byen, og måden københavnerne lever i og bruger byen på. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at varehuset i høj grad bliver et sted, hvor kunderne henter inspiration, mens møbler bestilles og leveres, så vi skaber en god oplevelse for mange af de kunder, der kommer på gåben eller cykel, siger han.

Grønne ambitioner under et grønt tag 

Det nye varehus forventes at få certificeringen BREEAM Outstanding, en af de højeste standarder for bæredygtigt byggeri. Bæredygtighed bliver i det hele taget gennemgående for varehuset med etableringen af en grøn taghave, som får karakter af vild natur. I alt bliver 250 træer og buske plantet på varehusgrunden og taghaven, hvor et grønt område vil agere hjem for den naturlige fauna i området og bidrage til biodiversiteten. 

Også driften og i mødet med kunderne er den grønne profil helt central med solceller, der dækker en fjerdedel af varehusets energiforbrug, mens kunder kan få hjælp til at reparere og istandsætte møbler i et Circularity Lab, der skal fremme cirkulære forbrugsmønstre.

Det nye city varehus får tre etager, der bliver opdelt i kategorierne: soveværelse, stue og køkken med et mix af møbler og boligtilbehør på hver etage. 

Ved city varehuset bliver der cykelparkering til 760 cykler inklusiv 55 ladcykler, og det vil blive muligt at låne en Ikea ladcykel til at fragte varer hjem.

Før den endelige godkendelse af projektet har Ikea skulle efterleve en række politiske krav fra Københavns Kommune. Blandt andet bliver 25 pct. af bygningens facade dækket med grøn beplantning, i alt cirka 1300 kvm facade begrønnes.

Den grønne taghave spiller en vigtig rolle i planlægningen af det nye city varehus, da arealerne skal være med til at binde bydelen sammen fra Bernstorffsgade og Otto Busses Vej. Samtidig bliver området et sted med plads til ophold og leg, hvor københavnerne kan mødes, slå sig ned og nyde den flotte udsigt over København.

Fakta: Ikea København

  • Arkitekter: Dorte Mandrup A/S
  • Totalentreprenør: MT Højgaard
  • City varehus i tre etager i kategorierne: soveværelse, stue og køkken med et mix af møbler og boligtilbehør på hver etage
  • Offentlig tilgængelig taghave med cafe, restaurant og madmarked samt direkte adgang til og fra nabobygningerne
  • 250 træer og buske bliver plantet på taghaven og rundt omkring på city varehusgrunden
  • Taghaven får karakter af vild bynatur med mange forskellige plantearter, der kan agere hjem for den naturlige fauna i området og bidrage til biodiversiteten
  • 1450 kvm solceller bliver monteret på bygningens tag. De forventes at dække en fjerdedel af bygningens energiforbrug
  • 25 pct. af bygningens hvide facade bliver dækket med grøn beplantning – i alt ca. 1300 m2 grønt på facaderne
  • Cykelparkering til 760 cykler inklusiv plads til 55 ladcykler
  • Ikea forventer, at byggeriet opnår BREEAM certificeringen ’Outstanding’

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126