23948sdkhjf

Nye øjne på produktudviklingen

Interiørvirksomheden Frost A/S danner i syv uger parløb med studerende fra Teko’s møbellinje.
Virksomheden Frost A/S og studerende fra TEKOs møbellinje samarbejder netop nu om Innovation Cup 23.

Lige før påske var der midtvejskritik, hvor de studerende fik feedback på deres forslag til, hvordan man skaber den gode entre

- Hvis man skal overbevise en virksomhed, skal man opfatte dens behov, sagde direktør Hans Jørgen Frost efter de studerendes præsentationer

Fire grupper fik her feedback på deres foreløbige arbejde, inden de i slutningen af april præsenterer endelige forslag til nye produkter til entréen. Innovation Cup 23 strækker sig over syv uger, hvor de studerende arbejder efter et design brief med overskriften ”A warm welcome with a touch of cool”.

Grundige analyser
Noget af det, som Hans Jørgen Frost hæftede sig ved, var de grundige analyser, som lå til grund for de studerendes forslag. En gruppe havde set på forskellene mellem familiers og singlers brug af entreen og følelsen af stress, hvis entreen ikke fungerer.

En anden gruppe havde været på field research for derefter at definere både private og offentlige entreer. De havde fundet frem til, at entreen er udtryk for en vane, som vi blot går igennem – og måske forsømmer at gøre til en spændende del af hverdagen.

Der var også grundige analyser af Frost A/S som virksomhed og fundament for nye produkter, ligesom en gruppe havde fordybet sig i entreens historie og hvorfor den opstod; fra klunkehjemmet og gamle gårde til nutidens moderne boliger, hvor man stadig har behov for et pusterum:

- Det korte øjeblik, hvor man ryster det udendørs af sig, før man føler sig tilpas i hjemmet. Det er en slags indgangsceremoni, for det er jo ubehageligt at gå fra gaden og direkte ind i en stue, som en af de unge studerende forklarede det.

Et væld af idéer
Efter analyserne stod forslagene i kø: Multifunktionelle produkter, så der spares på pladsen i det lille rum, smudsbakke, siddepladser, stumtjener, gyngebænk, opbevaringstrommer, bord/stol, skammel/bænk, fleksibel sæde…

Idéerne flokkedes i entreen, og de fem dommere havde nok at gøre med at give feedback på materialevalg, formsprog og ikke mindst vigtigheden af, at de studerende træffer de valg, som er nødvendige for at nå i mål med et salgbart produkt.

Det var tydeligt, at de studerende havde taget idéudviklingsteknikker i brug, tegnet masser af skitser og diskuteret frem og tilbage i grupperne forud for midtvejskritikken.

- I skal vælge jeres formsprog og gøre det skarpt. Sørg for at det passer ind hos Frost og passer til de materialer, som I arbejder med, rådede projektleder Finn Christensen fra Development Centre UMT, som står bag bolig- og beklædningsbranchens Innovation Cups.

Ud i virkeligheden
Hans Jørgen Frost gav flere af grupperne god kritik:

- De studerende har skitseret et væld af gode idéer og jeg er målløs over, hvor grundigt de har arbejdet. Samtidig har det været vældig spændende at høre om deres analyser og proces, sagde direktøren efter midtvejskritikken.

Han forklarede, at virksomheden deltager i Innovation Cup, fordi studerende ser på alting med nye øjne.

- Vi vil gerne høre, hvordan den nye generation ser på vores virksomhed. De skal om kort tid ud at rådgive virksomheder og træffe vigtige valg. Derfor lærer de rigtig meget af et forløb som dette, hvor de jo virkelig får afprøvet, hvad der skal til for at sælge sig selv.

En af de studerende, Bettina Duelund, bakker op om dette synspunkt:

- Innovation Cup skaber kontakt imellem studerende og den virkelige verden. Det er godt for begge parter, da vi studerende får indblik i vores fremtid og virksomhederne får viden om, hvad vi har at tilbyde dem. Samtidig hæves niveauet. Det her er ikke bare et almindeligt skoleprojekt, men en virkelig målgruppe vi skal forholde os til. Vi udfordres hver især på vores evner til at opfange stil, trends og behov og at finde den rigtige løsning til kunden, siger hun.

Den 26. april præsenterer de fire grupper deres endelige opgaver. I den mellemliggende periode kan de søge råd og vejledning hos Frost A/S og deres undervisere på TEKO, inden afgørelsen falder, og det står klart, hvem der er vindere af Innovation Cup 23.

Om Innovation Cup
Innovation Cup afholdes af Development Centre UMT og Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning i samarbejde med uddannelsesinstitutioner og virksomheder.

På få uger får bolig- eller beklædningsvirksomheder udviklet nye designs af bl.a. designere, arkitekter og studerende fra design‐, arkitekt‐ og produktionsteknologiuddannelser.

I tværfaglige grupper arbejder de involverede med en konkret opgave, direkte afledt af virksomhedernes behov for design‐ og produkt- eller konceptudvikling.

Formålet med Innovation Cup er at udbygge og sikre samarbejdet mellem virksomheder og uddannelsesinstitutioner i Danmark. Samtidig er Innovation Cup med til at promovere nyt, dansk design og synliggøre danske virksomheders innovationsevne.

Se mere på www.innonetlifestyle.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063