Holmris B8 barberer 64 millioner af underskuddet
Efter et par hårde år i kølvandet på fusionen med B8 har Holmris B8 efterhånden genfundet pusten og sig selv.
Det viser et dugfriskt årsregnskab fra virksomheden, der trods et toplinjedyk er lykkedes med at barbere en gedigen luns af underskuddet, som ved sidste regnskabsaflæggelse lød på hele 72 mio. kr.
– Det er vi lykkedes med ved at tage fat om nældens rod, lyder forklaringen fra adm. direktør Flemming Windfeld, der tilbage i februar overtog posten efter Henrik Holmris.
Fra produktion til salg og design
Processen, virksomheden i dag kan høste frugterne af, blev således sat i gang, længe inden tredje generation i Holmris-familien trak sig fra forposten for i stedet at hellige sig rollen som kreativ direktør, og det er en proces, Henrik Holmris tidligere har sat ord på overfor Wood Supply.
– I marts (2020, red.) tog vi beslutningen om at fremskynde planerne om at blive en mere rendyrket salgs- og designvirksomhed, efter vi havde måttet konstatere, at det med både at være produktionsvirksomhed og salgsvirksomhed blev meget vanskeligt for os, fortalte den nu tidligere direktør umiddelbart efter seneste regnskabsaflæggelse tilbage i januar.
At dømme efter de netop offentliggjorte tal, har manøvren været den rigtige. Underskuddet er således blevet næsten 64 mio. kr. mindre, og resultatet før skat lyder i dag på – 8,4 mio. kr.
– Skiftet fra produktions- til salgsfokus har jo lettet en stor del af kostbasen, så vi er blevet en langt mere effektiv virksomhed, vurderer Flemming Windfeld.
Den markante resultatforbedring er desuden sket, mens omsætningen i samme periode er faldet fra 1,14 mia. kr. i 2019/20 til 853 mio. kr.
– Det er noget lavere end sidste år, men også noget bedre end frygtet, og vi kan se, at en del af den omsætning er blevet skubbet foran os, så vi i dag står med den største ordrebeholdning til dato, fortæller Flemming Windfeld.
Processerne under lup
Da den nye Holmris-direktør satte sig i stolen for syv måneder siden, var forandringen altså allerede i fuld gang, og virksomhedens transformation fra produktions- til design- og salgsvirksomhed i realiteten gennemført med 2020’s lukning af Bjerringbro-fabrikken. Det betød imidlertid ikke, at der ikke var nok at tage fat på for Flemming Windfeld, der har stor erfaring med at lede og optimere virksomheder.
– Det første, jeg gjorde, var at gå i gang med at kigge på processerne. Når man har en historie som produktionsvirksomhed, så er man så at sige vant til, at man har løsningerne liggende lige ude i baghaven, så det kræver noget andet at få processerne til at hænge sammen, når man er ude at source hos en tredjepart, forklarer han.
Med egne ord er det derfor i ”maskinrummet” Flemming Windfeld indtil videre har brugt hovedparten af sine kræfter, og der er allerede sat en del flueben på to-do-listen.
– Det er selvfølgelig en proces, og der er altid ting, der kan optimeres, men evnen er blevet markant styrket, og vi er på helt rette vej, slår han fast.
Markedet er – som minimum – tilbage
Det er altså en direktør ved godt mod, der har taget hul på det nye regnskabsår, og forventningen er, at det bliver endnu bedre end det foregående.
– Det, vi kigger ind i nu, er et marked, der som minimum er kommet igen, og som på nogle punkter nok er endnu stærkere end før corona, fortæller han om den genkomst, han og Holmris B8 har oplevet er sket i etaper.
– De store virksomheder var egentlig relativt hurtigt tilbage på banen, og en del brugte tiden med hjemsendte ansatte på at renovere domicilerne, men hospitality, som udgør et stort ben hos os, var virkelig sat på lavblus i lang tid. Det betød, at mange projekter blev skubbet, men i dag ser vi et aktivitetsniveau på området, der er kraftigt opadgående, lyder det.
Forventningen lyder således på et travlt efterår, men om Holmris B8 er tilbage på den gode side af milliarden ved næste regnskabsaflæggelse, er ifølge Flemming Windfeld ikke, hvad succesen skal måles på.
– Nu skal vi holde fast i det, vi har sat i gang, og det kommer ikke nødvendigvis til at betyde voldsom vækst i vores omsætning. Vi skal fokusere på det, vi er gode til, hvilket er at skabe gode løsninger med og til vores kunder, og gør vi det skal vi nok tjene penge, men det er ikke toplinjevækst i sig selv, der er målet – det er langt vigtigere, at væksten er den rigtige, fastslår han.
mio. kr. | 2020/21 | 2019/20 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 853,0 | 1.140,9 |
Driftsresultat før af- og nedskrivninger | 45,6 | 36,7 |
Resultat før skat | - 8,4 | - 72,2 |
Årets resultat | 11,3 | - 71,9 |
Balancesum | 558,7 | 572,7 |
Egenkapital | 101,2 | 89,3 |
Gns. antal ansatte | 293 | 431 |
Regnskabsåret blev afsluttet 30. april 2021. |