Pladeproducent hæver køkkenambitionerne efter rekordår
Mifapladen i vestjyske Vinderup skruer nu op for ambitionerne på køkkenfronten efter et regnskabsår, der endte med det bedste resultat i virksomhedens 18 år lange liv.
Det fortæller adm. direktør Mette Pilgård, som i den grad har kunnet mærke, at pandemien gav medvind til virksomhedens onlinekoncept.
– Især de måneder, hvor byggemarkederne var fysisk lukket på grund af restriktioner, kunne vi se en markant vækst, fortæller hun og peger på, at væksten året igennem er trukket bredt på tværs af produkter og segmenter.
I regnskabet kan årets medvind aflæses sort på hvidt, og mens omsætningen ifølge Mette Pilgård voksede 50 pct. sammenlignet med året forinden, blev resultatet mere end tidoblet og landede før skat på 1,6 mio. kr.
– Regnskabet viser at hårdt arbejde betaler sig, og at vi har kunnet følge med den øgede efterspørgsel, vurderer Mette Pilgård, der understreger, at en stor del af æren dermed også tilfalder Mifapladens 11 medarbejdere.
– De har virkelig gjort en kæmpe indsats, fastslår hun.
Ekstra hænder
Travlheden har da også betydet, at der i årets løb er blevet mandet op med tre ekstra ansatte, og det stopper ikke her. I skrivende stund er Vinderup-virksomheden på jagt efter to sæt ekstra hænder, som skal hjælpe med at løfte de områder, der fremover skal satses yderligere på.
– Generelt har vi gjort det rigtig godt, men vi vil gerne nå længere ud. Vi skal være ”top of mind”, når det kommer til at købe træplader og -produkter på nettet, så lige nu leder vi efter en online marketingsspecialist, vi skal have ansat inhouse, fortæller Mette Pilgård om den ene stilling.
Den anden skal besættes af en sælger, der kommer til at koncentrere sig om et forretningsområde, direktøren forventer sig meget af de kommende år: køkkener i massivtræ.
– Det er en syv-otte år siden, vi begyndte med køkkenerne, men i starten var det meget i det små. I dag fylder det et sted mellem fem og ti procent af vores omsætning, men vi kan se, at der efterhånden er en stor efterspørgsel, fortæller hun.
Drømmer stort
Alle Mifapladens køkkener fremstilles på bestilling og efter mål, men ambitionen er, at prisen skal holdes på et niveau, hvor de fleste kan være med.
– Det er et spørgsmål om at udtænke tingene på den rigtige måde. Vi har det seneste halvandet år arbejdet med at fremstille komponenter, som kan bruges på kryds og tværs, så vi skal kunne opfylde alles ønsker og levere tilpassede løsninger, men på en god og rationel måde, der også bygger på nogle programmer, der kan standardisere de forskellige elementer, forklarer hun.
Derfor tror Mette Pilgård også på, at køkkenbenet bliver et, der vækster ”rigtig, rigtig meget”, og hun understreger, at Mifapladen både har plads at vokse på og ambitionen om at drive det langt.
– Omsætningsmæssigt må det gerne komme op og fylde det samme som pladerne. Drømmen er, at vi får en maskine herude, der kører køkkener full time – det bliver ikke inden for det næste år, men vi har sat os det mål, at vi om tre år vil være dobbelt så stor en virksomhed, og det kræver jo også, at der skal køres meget mere igennem, fastslår hun.
mio. kr. | 2020/21 | 2019/20 |
---|---|---|
Bruttofortjeneste | 4,2 | 2,1 |
Resultat af ordinær primær drift | 1,5 | 0,14 |
Resultat før skat | 1,6 | 0,13 |
Årets resultat | 1,2 | 0,10 |
Balancesum | 7,6 | 5,4 |
Egenkapital | 4,7 | 3,4 |
Gns. antal ansatte | 7 | 6 |
Regnskabsåret blev afsluttet 30. april 2021. |