23948sdkhjf

Havemøbler med god samvittighed

Danskerne skal kende det nemme og miljørigtige valg, når der skal købes havemøbler. Derfor er COOP, JYSK og Scancom gået sammen med miljømærket FSC om en ny kampagne, der skal vise forbrugeren den lette løsning. Samtidig gør de tre virksomheder det nemt at få garanti for, at regnskoven ikke har lidt overlast. I både COOP og JYSK forhandles der nemlig masser af FSC-certificerede havemøbler.
I mange år har miljøorganisationer i Danmark kæmpet for, at danskerne skal kende og købe efter miljømærket FSC, der sidder på træprodukter fra ansvarligt skovdrift.

Nu er tre danske virksomheder også gået ind i arbejdet og lancerer sammen med FSC Danmark en kampagne, der skal hjælpe kendskabet til miljømærket på vej.

Find én Fejl
Under titlen ”Find én fejl” vises forbrugerne til det nemme valg – at købe havemøbler og andre træprodukter, der er mærket med FSC-certificeringen.

Belønningen er den gode samvittighed og viden om, at man gennem sit køb har gjort noget aktivt for tilstanden i verdens skove.

De gode grunde til at støtte FSC-mærket er mange. Verdens regnskove bliver år for år mindre, og dyr og planter udryddes for altid. Samtidig lever befolkningerne i berørte lande ofte under dårlige vilkår og med få muligheder for at ændre situationen selv.

FSC gør noget ved problemerne. I mærkningsordningen stilles der krav til måden, man bruger skoven. Det er vigtigt, at hverken dyr og planter lider unødig overlast, og at der ikke fældes mere træ, end skoven kan nå at reproducere. Også lokalbefolkningen og skovarbejderen inddrages og får bedre vilkår. På den måde løftes levestandarten i de FSC-certificerede områder for alle parter.

- Regnskovens problemer kender de fleste til, men mange føler sig også magtesløse overfor et problem, der ligger mange tusinde kilometer væk fra vores dagligdag. Men for en gang skyld er der et miljøproblem vi kan forbruge os ud af. Opskriften er simpel: Gå efter FSC mærket, når du køber tropisk træ og vær med til at bevare regnskoven. siger Søren Dürr, leder af FSC Danmark.

Ingen prisforskel
Mange forventer, at man skal betale en høj ekstrapris for at være miljøvenlig. Men hos COOP og JYSK har man valgt ikke at tage mere for FSC-møblerne.

De to butikskæder er enige om, at det ikke skal være pengepungen, der afgør om valget falder på et FSC-certificeret sæt havemøbler.

- Det er vigtigt for os at gøre en aktiv forskel for verdens skove og de mennesker, der lever af dem. Derfor støtter vi så stærkt op om FSC, at vi har valgt udelukkende at sælge certificerede produkter. Det kan godt være, at miljøhensynet koster os lidt ekstra, men det er en pris, vi er mere end villige til at betale, siger miljøchef Katrine Milman fra COOP Danmark.

Hun støttes op af Kim Skibsted, kommunikationschef i JYSK, der uddyber;

- Da vi i stor stil sælger FSC-certificerede havemøbler, kan vi garantere vores kunder, at de også er med til at gøre en positiv forskel for verdens skove, når de køber møbler hos os. På den måde kan de trygt købe møbler af tropisk træ hos os uden at skulle bekymre sig om træets oprindelse – uanset hvilket prisleje de vælger.

Også producenten Scancom, er med i kampagnen til de danske forbrugere.

Scancom har i mange år lagt stor vægt på at være en ansvarlig producent, og det var derfor et naturligt valgt for virksomheden at være med i kampagnen.

- Vi er gået med i kampagnen, fordi det er vigtigt for os at støtte op omkring de danske virksomheder, som gør noget for en bæredygtig udvikling. Hvert eneste solgte FSC-certificerede produkt er en sejr og et skridt på vejen mod en bedre tilstand for verdens skove, forklarer Christian Christiansen fra Scancom.

Kilde: FSC. http://www.fsc.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078