Virksomhedernes blinde øje
Danske virksomheder kan tjene millioner, hvis de bare giver sig tid til at udvikle nye idéer. Ofte ligger løsningerne lige for næsen af dem - nu skal nyt kursus hjælpe medarbejderne til at se dem.
- Innovation og ny viden i danske virksomheder er forudsætningen for, at vi kan skabe og udvikle produkter og services, skriver Dansk Industris forskningschef på deres hjemmeside. Desværre er det en disciplin, som danske virksomheder ofte springer over.
- Problemet er, at de fleste ansatte har for travlt i hverdagen til at tænke langsigtet, fortæller direktør Bent Egebart. Han har gennem de sidste 16 år hjulpet danske virksomheder og medarbejdere med at deltage i større internationale udviklingsprojekter. Her er han blevet opmærksom på en kedelig tendens.
- Mange medarbejdere ligger inde med et potentiale og en viden, som de ikke bruger. Det betyder, at de dag efter dag går rundt om deres produkter og arbejdsgange uden at få øje på udviklingsmulighederne i dem, siger han.
- Innovation strander ofte pga. praktiske problemer – som f.eks. mangel på tid eller penge. Men med de rette værktøjer kan virksomhederne hurtigt komme frem til konkrete løsninger i form af nye produkter, serviceydelser eller forretningsgange, forklarer han.
Bent Egebart har derfor taget initiativ til et kursus i praktisk innovation for bl.a. projektledere, udviklingschefer og ingeniører.
I modsætning til andre kurser om innovation er der her fokus på det praktiske element, sådan at det er tilpasset virksomhedernes daglige virkelighed. Målet er at udstyre dem med værktøjer til selv at skabe innovation. Kurset varer 4 timer og bliver afholdt i København i april og begyndelsen af maj 2006.
Kilde: Whyse ApS. http://www.whyse.dk