23948sdkhjf

Maskinleverandør lander millionordrer via virtual reality

Som mange andre virksomheder var Nicholaisen, der specialiserer sig i produktionsmaskiner til vindues-, plade- og møbelindustrien, hårdt ramt på den frie bevægelighed under begge coronanedlukninger. For en virksomhed, der sælger tonstunge, skræddersyede maskiner i millionklassen kan netop det fysiske møde være altafgørende for, at salget overhovedet finder sted.

­­- Med den virtuelle teknologi er det blevet muligt for vores potentielle og eksisterende kunder at deltage, når vi eksempelvis tester maskiner hos en leverandør i Italien – vel og mærke uden at være til stede. I stedet er de med på et videomøde, hvor de i realtid kan se maskinen på et meget detaljeret niveau, stille spørgsmål, få kørt forskellige test og sammenholde tekniske tegninger i 3D med maskinen, fortæller direktør i Nicholaisen A/S, Jesper Nicholaisen, i en pressemeddelelse.

- Det betyder, at kunden, der står over for en millioninvestering, opnår samme gode mavefornemmelse, som de ville gøre på et fysisk møde – og det har medført salg af flere maskiner til millionbeløb. Faktisk har der været så god en respons på teknologien, som da også kan spare kunderne for dyrebar tid og rejseomkostninger, at det nu har styrket vores forretning betydeligt og er en integreret del af de muligheder, som vi tilbyder vores kunder, fortsætter han.

Tager coronatiltag med sig i fremtiden

- Når man står overfor at skulle investere et millionbeløb i en maskine, er det selvsagt vigtigt at se maskinen an og foretage test. Men da Nicholaisen tilbød, at vi kunne gøre det virtuelt, var det en mulighed, vi straks greb. Normalvis vil det foruden at koste tid og penge være svært for os at få beslutningstagerne til at hive flere dage ud af kalenderen til den slags besøg. Samtidig blev det pludselig muligt for os at involvere flere personer tidligt i processen, og det er bestemt vigtigt for at skabe ejerskab og foretage de rigtige investeringer, forklarer Rune Kvist, der er project manager hos Kvist Industries.

Ifølge Jesper Nicholaisen har man også i virksomheden tænkt sig at fortsætte med at tilbyde brugen af Microsoft HoloLens og virtuelle møder ved fremvisninger, tests samt godkendelser fremadrettet, mens han også ser et stort uudnyttet potentiale, når det kommer til service og reparationer:  

- I fremtiden kunne vi godt tænke os at udstyre vores teknikere med de virtuelle briller. I de tilfælde, hvor de ikke selv kan finde fejlen på en maskine, kan de således benytte de virtuelle briller og få kyndig assistance fra vores udenlandske leverandører. På den måde kan de sikre en lynhurtig support, og dermed kan omkostningstunge stop i produktionen undgås, afslutter han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063