23948sdkhjf

Succesvirksomheder findes i alle brancher

Ny DI-analyse viser, at dansk eksport ikke har nogen egentlig vinder inden for en eller anden bestemt branche eller på en bestemt varegruppe. Derfor giver det heller ingen mening, at politikerne skal vælge een vinder for fremtiden, mener DI.
Når det gælder dansk eksport har alle brancher noget at byde på. Det viser en DI-analyse af dansk eksport. Eksempelvis var den danske vareeksport i 2010 fordelt på mere end 8.000 forskellige produkter.

- Dermed giver det ingen mening, når politikerne på Christiansborg snakker om, at der med erhvervspolitik og økonomisk særlig støtte skal satses på helt bestemte brancher, så som eksempelvis miljøvenlig teknologi eller vedvarende energi på bekostning af andre brancher, slår DI’s erhvervsøkonomiske chefkonsulent Allan Sørensen fast.

Markedet regulerer bedst selv
Snarere mener han, at erhvervslivet har brug for generelle gode erhvervsvilkår uden for store afgifter, skatter eller administrative byrder.

- Så skal markedet nok selv finde ud af, om nogle brancher eller varegrupper står sig bedre end andre. Men indtil videre ligger Danmarks styrke på eksportområdet netop i bredden, forklarer Allan Sørensen.

Danmark udskiller sig med bredt funderet eksport
De fleste andre lande er derimod langt mere afhængige af deres fem mest sælgende varegrupper. I Norge kommer to tredjedele af vareeksporten fra salget af olie, Island henter næsten tre fjerdedele af deres eksport fra aluminium og fisk, mens halvdelen af Irlands eksport kommer fra kemisk industri - herunder også medicin.

- Sådan er det ikke for den danske eksport. En af styrkerne ved den er, at den er meget bredt sammensat med bidrag fra mange forskellige brancher, konstaterer DI’s erhvervsøkonomiske chefkonsulent.

Gør os mindre sårbare
Han peger på, at de fem mest sælgende varegrupper kun fylder lidt over 40 procent af de 96 hovedgrupper i den samlede vareeksport.

- Vi har mange forskellige producenter, der eksporterer med succes. Og det har den fordel, at det er med til at gøre os mindre sårbare over for svigtende efterspørgsel eller øget konkurrence på få udvalgte produkter, mener Allan Sørensen.

Find analysen på www.publikationer.di.dk

Kilde: Dansk Industri - http://www.di.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095