Ikea skal ikke bare være Ikea - prøver nye koncepter
Ligesom Jysk har Ikea også forsøgt at udfordre deres oprindelige koncept. De har siden 2019 haft deres Planning Studio på Vesterbro i København.
En butik hvor kunder fra byen kan komme ind, købe enkelte varer og ellers se på og senere bestille øvrige varer hjem.
Det er med henblik på byboerne, at butikken er en god forretning, fortæller kommunikationschef i Ikea Danmark, Christian Mouroux.
- Det giver os muligheden for at komme endnu tættere på de mange mennesker i byerne. Vi får mulighed for at møde flere kunder hvor de er, og så udfolder det den kundeoplevelse, man kan have hos Ikea. I vores Planning Studio er fokus skærpet på særligt køkken og garderobe, så hvis man er specifikt i markedet for det, så kan Planning Studio være et godt, fokuseret alternativ til varehuset, som dækker bredere, siger han.
Omsætning og synlighed
Adspurgt hvor vidt det egentligt giver kunder i butikken, eller om deres Planning Studio mere handler om synlighed, forklarer Christian Mouroux, at butikken i sig selv giver fin omsætning.
- Planning Studio bidrager bestemt til vores forretning. Kunderne har taget rigtig godt imod butikskonceptet og vi har set et øget salg af køkkener og garderober, fordi vi har etableret Planning Studio. Derudover bidrager placeringen i bymidten med meget trafik naturligvis til synligheden. Men Ikea har jo nærmest 100 procent kendskabsgrad allerede, så initiativet handler først og fremmest om at imødegå kundernes behov om fleksibilitet og tilgængelighed, når de vil handle, siger han.
Han peger på derudover på, at butikken giver mulighed for at nå kunder, der ellers ikke kommer i Ikea.
- Vores Planning Studio på Vesterbro er en del af vores ekspansionsplaner, som handler om at komme endnu tættere på kunderne i byerne. En stor del af borgerne i for eksempel København er cyklister med begrænsede muligheder for at besøge vores varehuse, som normalt ligger ved større indfaldsveje i udkanten af byerne og derfor kræver bil.
Derfor mener han, at man også i fremtiden kan komme til at se flere butikker i stil med den på Vesterbro, om end han ikke vil løfte sløret for hvor og hvornår, men han fortæller at, “det er vores plan at etablere flere.”
Forskellige koncepter
Christian Mouroux mener derimod ikke, at kunderne vil blive forvirrede over, at man ikke længere kan være sikker på, hvad man får, når man går ind i en Ikea.
- Det er naturligvis en vigtig kommunikationsopgave fra vores side at fortælle kunderne om, hvad de kan forvente i de forskellige mødepunkter hos Ikea. Men min oplevelse er egentlig, at kunderne ret hurtigt har taget til sig, at Planning Studio-konceptet ikke indeholder den fulde Ikea-oplevelse. Der skal man fortsat i varehuset for at få den fulde oplevelse, hvor Planning Studio er et supplement.