Køkkentrio i benhård balancekunst udskyder ekspansionplanerne
Dansk-lettiske Handcrafted Interior havde egentlig sigtekornet indstillet på svensk ekspansion, men de planer er sat på hold for en tid. Det danske hjemmemarked har nemlig vist sig at rumme flere muligheder end forventet, og nu handler det først og fremmest om at balancere væksten.
– Vi var sådan set klar til at åbne showroom i Stockholm i sommer og havde også location på plads, men vi valgte at trække stikket, fortæller medejer Daniel Døngart om ændringen i planerne.
En ændring der har flere årsager.
– På grund af den voldsomme efterspørgsel på køkkener stod vi i sommer med en leveringstid på otte måneder, og at skulle bruge tid og penge på at etablere sig for derefter at skulle sige til kunderne, at leveringstiden er på det niveau, var for useriøst, forklarer han.
Samtidig har den otte år gamle køkken- og interiørvirksomhed fået modbevist den tese, der i første omgang fik holdet til at planlægge den svenske ekspansion.
– Da vi begyndte at tænke Stockholm, var det, fordi vi var overbeviste om, at vi ikke kunne fortsætte væksten i samme tempo herhjemme, men det har vist sig at være en forkert vurdering, fortæller Daniel Døngart.
32 stadigt bedre kvartaler
Siden Handcrafted Interior i 2014 så dagens lys, er det udelukkende gået en vej for virksomheden, der har bygget sin forretning på en dansk salgsorganisation og eget lettisk snedkerværksted.
– Vi har endnu ikke oplevet et kvartal, der var værre end det foregående, fortæller Daniel Døngart, der i december blev hyldet for den kontinuerlige vækst.
Her kunne han sammen med sine to partnere, Charlotte Døngart og Robert Valters, gå på scenen i Københavns Bella Center og modtage Børsens pris som årets fremstillingsgazelle i Region Hovedstaden.
– Det betyder, at ingen anden produktionsvirksomhed i regionen, er vokset lige så meget som os, og det var virkelig stort – særligt fordi vi jo ikke er en lille virksomhed længere, og det derfor også kræver mere at fastholde vækstraterne, siger Daniel Døngart.
Gazelleprisen er tildelt på baggrund af tallene fra de seneste fire regnskabsår, hvor Handcrafted Interior har præsteret en samlet vækst på 1035 pct. Og ifølge Daniel Døngart er væksten fortsat i 2021.
– Selvom det seneste år har været udfordrende med stigende materialepriser og mangel på dygtige medarbejdere, så har det økonomisk været fantastisk for os. 2020-tallene har vi slået og vi har oplevet en imponerende vækst, afslører han.
Et spørgsmål om balance
Om virksomheden kan fortsætte med samme raketfart de kommende år, stiller han sig imidlertid mere tvivlende overfor. Og det er da heller ikke det, der er det vigtigste, lader Daniel Døngart forstå.
– Der er ikke en grænse for, hvor meget vi vil vokse – men der er en grænse forstået på den måde, at kunderne ikke må få en dårlig oplevelse, forklarer han.
For virksomheden er det således vigtigere, at kundetilfredsheden holdes på et højt niveau, så renommeet ikke lider overlast i jagten på toplinje. Ifølge Daniel Døngart er det nemlig afgørende for kvaliteten, at både designere og snedkere har tid til at fordybe sig i processen.
– Kommer du ind i et af vores showrooms i dag, får du at vide, at vi kan levere til maj. Og er det ikke godt nok, så må man gå et andet sted hen. Vi arbejder hele tiden på at forbedre leveringstiden, og er allerede delvist lykkedes med det, men vi vil hellere miste en ordre end tage for meget ind og risikere, at korthuset falder, lyder det.
Derfor er fokus altså for nuværende rettet mod den eksisterende forretning, hvor man blandt andet arbejder på at øge kapaciteten i Letland og på et nyt dansk tiltag, Daniel Døngart endnu ikke er helt klar til at løfte sløret for. På længere sigt er der dog inden tvivl om, at det svenske stadig trækker.
– Vi har en proven case i Sverige, hvor vi for halvandet år siden åbnede showroom i Malmø og i dag har sorte tal på bunden. Og vores forventninger til Stockholm er langt større end til Malmø, så der ligger helt klart et spændende marked og venter derovre, når vi er helt klar til det, slår Daniel Døngart fast.