Fem ting spiller ind på materialevalg til boligen
For hele 34 pct. af de danske boligejere er bæredygtighed og socialt ansvar blandt de parametre, der har størst betydning, når de skal købe nyt til deres bolig. Det viser en ny trendundersøgelse baseret på svar fra knap 1.400 danske boligejer, som gulvvirksomheden Timberman har foretaget.
- Vi har tidligere foretaget en undersøgelse, hvori vi kunne se en tendens til, at en stor andel af boligejere tænker klimaet ind, når deres bolig skal have nyt gulv – og nu kan vi i den nye undersøgelse se, at det tilmed også gør sig gældende for øvrige materialer til hjemmet. Det indikerer, at mange er bevidste om og ønsker at reducere deres klimaaftryk, lyder det fra adm.direktør i Timberman, Mogens Fisker, i en pressemeddelelse.
- At forbrugerne er blevet mere klimabevidste og tager ansvar for at bidrage til bæredygtige løsninger er ligeledes en tendens, vi som virksomhed oplever, men også ser generelt i branchen. Blandt andet ser vi både professionelle og private kigge i retningen af materialesubstitution, hvor man tilvælger materialer med lavere CO2-aftryk såsom kork, forklarer Mogens Fisker.
Økonomi er også vigtig, men...
Undersøgelsen viser desuden, at de økonomiske aspekter ved anskaffelse af materialer til boligen kun bliver betragtet som et af de tre vigtigste parametre af 36 pct. af respondenterne. Det indikerer ifølge Timberman, at materialepriserne ikke vejer betragteligt mere på vægtskålen end bæredygtighed.
- Det er meget bemærkelsesværdigt, at bæredygtighed spiller en næsten lige så stor rolle som økonomi, og at mange faktisk vægter bæredygtighed på lige fod med prisen, når de skal købe ting og materialer til boligen. Det kan således være et udtryk for, at boligejerne i højere grad tænker grønt og udtrykker en større villighed til at betale for bæredygtige materialer – og det er ikke mindst meget vigtigt, at forbrugernes adfærd bevæger sig i netop den retning, hvis branchen skal lykkedes med den grønne omstilling, siger Mogens Fisker.
Selvom hver tredje tillægger kriterier som klima og socialt ansvar samt økonomi stor betydning, er det dog udseende og æstetik samt kvalitet, der indtager en første- og andenplads i forbrugernes bevidsthed. Knap 63 pct. peger i trendundersøgelsen på udseende og æstetik som afgørende for deres materialevalg, og dernæst har 56 pct. angivet, at kvalitet er et afgørende kriterie.