Køkkenkæde lægger ny ekspansionsstrategi og starter i Belgien
I belgiske Ghent er håndværkerne i øjeblikket i fuld gang med at lægge sidste hånd på den monobrand store, der indvarsler Uno Forms nye ekspansionsstrategi.
Målet er at være mere internationalt tilstede, og for den eksklusive køkkenkæde i Nobia-familien indebærer det, at Uno Form på nye markeder går væk fra det hidtidige shop-in-shop koncept for i stedet at stå på egne ben i monobrand stores.
Ifølge salgsdirektør Peter Bisgaard skaber den tilgang i højere grad rammer, der matcher brandet i kvalitet og design, og med butikken i Ghent får Uno Form sin første monobrand store uden for Skandinavien. Men det bliver ikke den sidste, lover salgsdirektøren.
– Vi skal i løbet af de kommende år ekspandere på markeder, som i designforståelse ligger tæt på det, vi kender fra Skandinavien. Men hvor vi samtidig skiller os ud som et alternativ til de køkkener, der allerede findes, forklarer Peter Bisgaard om ekspansionsplanerne, der især retter sig mod Tyskland, Holland og Belgien.
På feltarbejde i rigmandsghetto
Forud for åbningen i Belgien har Peter Bisgaard derfor været på rundrejse i de tre lande for at tale med samarbejdspartnere. At det første flag blev plantet i lige netop Belgien var således resultatet af grundig research.
– Vi undersøgte det belgiske marked, og kunne se, at vi var et godt fit til de eksisterende aktører. Men samtidig et differentieret fit i form af vores kronjuvel Classic-køkkenet, men også Copenhagen-køkkenet, som er noget, de ikke har i forvejen, siger Peter Bisgaard.
Beliggenheden i Ghent er heller ikke nogen tilfældighed, selv om mange måske ville tro, at Antwerpen eller Bruxelles ville være mere oplagte alternativer.
– Det opland, der er til den nye butik, har de højeste indtægter i Belgien. Det er nærmest som at tage vores premium marked og komprimere det ned i området ved Ghent. Men selvfølgelig skal vi også gerne være til stede i både Bruxelles og Antwerpen, understreger Peter Bisgaard.
Planen er derfor, at butikken i Ghent skal fungere som et udstillingsvindue både overfor kunderne, men også overfor potentielle samarbejdspartnere i både Belgien, Holland og Tyskland.
– Indenfor et par år, skal vi have tilsvarende monobrand stores i både Antwerpen og Bruxelles - og formodentlig også i både Holland og Tyskland, fastslår Peter Bisgaard.