Ikea ekspanderer
Ikea har ikke fået nok. Selvom den svenske møbelkoncern efterhånden har opnået mere end 200 varehuse i hele verden, vil Ikea stadig ekspanderer.
Koncernen har stadig ekspansion i tankerne – og selvom møbelgiganten i regnskabsåret 2004-2005 omsatte for 135 mia. sek.
- Væksten i Europa kommer fortsat til at være i nogle store markeder som Tyskland, Frankrig, Spanien og England, og så er der nye markeder, som vi kun lige er begyndt at udforske. I Japan og Kina er købekraften lige så stor som i eksempelvis Tyskland, og i Kina bor der jo 1,5 milliarder mennesker, så her er et stort potentiale, siger Anders Dahlvig, koncernchef i Ikea til Berlingske Business.
I fremtiden vil Ikea også koncentrerer sig om internettet.
I løbet af efteråret forventer Ikea nemlig at kunne lancere en virtuel Ikea-bolig på deres hjemmeside, hvorpå købelystne møbelinteresserede kan få mulighed for eksempelvis at åbne skabslåger og skuffer på møblerne hjemme fra deres egne stuer.