23948sdkhjf

Bolia-designere forklarer succesformel

Duoen fra SAYS WHO Design er med på det talentfulde hold af designere, som skal sikre Bolia fortsat vækst i det nye regnskabsår.
Talentkonkurrencerne på tv optager en stor del af sendefladen, men kaster sjældent langvarig stjernestatus til deltagerne af sig.

Anderledes forholder det sig inden for møbelbranchen, hvor deltagelsen i Bolia Design Award for to år siden har ført til et succesfuldt samarbejde mellem møbelkæden og designerduoen Says Who.

- Vi fik en andenpræmie for bordet Define ved Bolia Design Award i 2010, og det blev indgangen til et samarbejde med Bolia. Sidste år havde vi to produkter med i kataloget, og i år er vi oppe på 13 produkter, siger Kasper Meldgaard, produktudvikler i SAYS WHO, til Wood Supply.

En ping pong-proces
SAYS WHO er dermed blandt de talentfulde designere, som står bag mere end 100 nye produkter i Bolias netop udkomne 2013-kollektion.

- Kravene fra Bolia er høje. Man skal lave produktudvikling, som passer til deres setup, og så kræver de, at man er i stand til at arbejde effektivt. Mange vil gerne bare tegne noget, der ser fedt ud, men vi har også været dygtige til at tegne produkter, som det er muligt at udvikle, forklarer Kasper Meldgaard.

Den anden halvdel af Says Who er designer Nikolaj Duve, som beskriver den interne arbejdsgang således:

- Det er en proces, som kan være ret rodet. Vi ping-ponger frem og tilbage. Sommetider føler jeg, at vi er færdige, men det er vi så ikke alligevel. Det er, som om vi hele tiden arbejder med det. Lige indtil det øjeblik, hvor det står færdigt i en butik. Når vi er nået dertil, tænker man: ”Ahhh, det er færdigt!”. Det er en magisk fornemmelse.

En fantastisk proces
Kasper Meldgaard supplerer:

- Processen fra en idé, man arbejder med på computeren, til en prototype, som sættes i produktion og ender som et møbel i en butik, hvor folk vælger det, tager det med hjem og bor med det hver dag, er egentlig ret fantastisk.

Duoen bliver ofte mødt af spørgsmål om, hvorvidt det er besværligt at være to om at tage beslutningerne i så subjektiv en proces som møbeldesign. Men egentlig giver det bare dobbelt så meget styrke, mener de.

- Vi prøver at undgå kun at have to øjne, som ser på tingene. Vi føler selv, vi er gode til hele tiden at inddrage nye perspektiver og se tingene fra andre vinkler, siger Nikolaj Duve.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078