57. udgave af Formland er åbnet i Herning
Sociolog Emilia Van Hauen klippede torsdag morgen snoren til fire dage med fokus på sæsonens nyheder inden for design, interiør, møbler og brugskunst.
2
Billeder
Emilia Van Hauen klipper snoren til Formland Autumn 2012. Forude venter fire hektiske messedage i Herning.
Efter tre årtier med individet i centrum skal det enkelte menneske nu bidrage mere og mere med sin egen originalitet til fællesskabet. Og det gælder i høj grad også i erhvervslivet, mener Emilia Van Hauen, der torsdag var åbningstaler under Formland Autumn 2012 i Herning Messecenter.
480 virksomheder er her samlet for at vise de nyeste trends og tendenser frem, og udstillerne fik torsdag morgen en introduktion til begrebet ”cocreation”, der ifølge Emilia Van Hauen er tidens helt store buzzword. Det at være kreativ er ikke længere forbeholdt reklamefolk og kunstnere. Tværtimod er det noget, som de fleste kan og gerne vil i dag:
- Det handler om, at vi alle sammen bruger hinanden, frem for at forsøge at presse hver vores dagsorden igennem. Det kan godt være, at I umiddelbart ligner konkurrenter, men I kan lige så vel være kommende kollegaer og partnere, sagde Emilia Van Hauen.
Bryd normerne – i fællesskab
Ifølge Emilia Van Hauen tilhører fremtiden de virksomheder, der forstår værdien af cocreation. Det handler om at hjælpe hinanden til at nå nye og sjovere mål, og så skal slutbrugeren i højere grad betragtes som en medspiller:
- Forbrugerne er globale, de netværker, de forstår at udvikle en masse ting, og de vil også gerne være skabende. Det skal I være åbne over for og invitere dem ind, sagde Emilia Van Hauen, der opfordrer virksomhederne til at tænke ud af boksen.
- Når man tilpasser sig normerne, rammer man den brede målgruppe, og det er naturligvis vigtigt. Men det er også vigtigt at bryde normerne, for det er når vi gør dét, at nye trends opstår. Gå sammen om at skabe det store og sjove resultat, frem for at kæmpe alene. Nu har i fire dage til at netværke med hinanden og finde en masse nye muligheder til at arbejde på tværs, lød opfordringen fra trendforskeren.
Godt fra start
480 virksomheder, heriblandt 94 debutanter, udstiller i Herning Messecenter frem til søndag aften. Sidste års Formland Autumn samlede knapt 15.000 besøgende, og arrangører såvel som udstillere kan glæde sig over en fin åbningsdag med masser af liv og god stemning.
Hos Trip Trap, der er dette års vinder af Formland Design Award, kunne man allerede få timer melde om stort rykind på standen i Hal G, og tilsvarende lød meldingen fra Stouby Furniture i Hal F.
- Det er en rigtig fin messe, der er meget velorganiseret. Der er måske et lille hul lige nu, men i formiddags var der vildt travlt. Det er dejligt, og vi håber, at det fortsætter de kommende dage. Hvordan det ender med hensyn til ordrer, ved vi ikke, men det handler lige så meget om at være her og vise flaget, fortæller indehaverne, direktør Carsten Mortensen og salgschef Lars Hovgaard, da Wood Supply kigger forbi torsdag eftermiddag.
Stouby satser primært på møbelmessen i Stockholm og lancerer derfor ingen deciderede produktnyheder på Formland. Virksomheden har imidlertid oprustet markant på udvikling af nye produkter, siden de nuværende ejere tog over i 2009. Derfor er det oplagt at være med et sted som Formland:
- Det er en god anledning til at hilse på forhandlerne og lade dem prøve møblerne. De danske kunder rejser kun i mindre omfang til Sverige, og derfor er vi nødt til at møde dem her. Alt, hvad vi har med her på messen, er lanceret inden for de sidste tre år, så der er mange, som endnu ikke har set de nyeste produkter, forklarer Lars Hougaard.