23948sdkhjf

Virksomheder går glip af udbud

Regeringen vil droppe kommunernes pligt til at annoncere en række udbud. Men forslaget vil fordyre de offentlige indkøb, advarer DI.
Mindre konkurrence og færre udbud. Det vil være konsekvensen af en lovændring, som betyder, at kommunerne ikke længere skal annoncere udbuddene af en lang række offentlige opgaver.

Herved skønnes kommunerne at kunne spare 10 mio. kr. om året. Men det kan blive en dyrt købt besparelse, mener DI.

- Formålet med udbud er, at opgaven går til den leverandør, som er bedst og billigst. Men det forudsætter selvsagt, at alle har lige mulighed for at byde på en opgave – og det er ikke tilfældet, hvis kommunerne ikke engang annoncerer deres udbud, siger branchedirektør Mette Rose Skaksen.

Trækker i den forkerte retning
Hun peger på, at annonceringspligten netop blev indført for at øge konkurrencen om de offentlige opgaver og dermed være til gavn for kommunernes økonomi.

- Vi har brug for mere konkurrence i den offentlige sektor – bestemt ikke mindre. Men lovforslaget her er endnu et eksempel i rækken på, at regeringen trækker i den forkerte retning, når det gælder samarbejdet mellem den offentlige sektor og private leverandører, siger Mette Rose Skaksen.

En klar hæmsko
Falck Danmark A/S, som leverer ydelser på flere af de områder, hvor annonceringspligten sløjfes, ser også kritisk på forslaget.

- Det er en dårlig idé – og en klar hæmsko for virksomhedernes muligheder for at levere serviceydelser til det offentlige. Det bryder også med den sædvanlige transparens i den offentlige sektor, hvis kommunerne kan undlade at gøre opmærksom på, at her er der faktisk en opgave, som kunne være interessant at byde på, siger divisionsdirektør Ole Qvist Pedersen fra Falck.

Kilde: Dansk Industri - http://www.di.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078