Tosprogede unge skal ind i fremstillingsindustrien
Næsten hver anden tosproget mellem 16 og 19 år er ikke i gang med en uddannelse. Samtidig er der mangel på både lærlinge og arbejdskraft på en lang række danske industrivirksomheder. Ny kampagne skal få de unge i gang.
Derfor søsætter de kampagnen 'I Virksomhedernes Verden', der skal få unge tosprogedes øjne op for karrieremulighederne i danske industrivirksomheder.
- Mange unge tror, at et job i industrien er noget med snavs og larm. De ved ikke, at moderne dansk industri faktisk er fyldt med bl.a. spændende teknologi, it og robotter, og at løn- og arbejdsvilkår er ganske attraktive. Det vil vi gerne fortælle dem, siger Bolette Christensen, vicedirektør i Dansk Industri.
Som led i kampagnen vil folkeskoler med mange tosprogede elever i løbet af de næste uger blive tilbudt en skræddersyet temauge om industrien. Her får eleverne indblik i, hvad industrien er og hvilke jobmuligheder, der findes - og så kommer de på besøg på en erhvervsskole og i en lokal industrivirksomhed.
- Vi skal have flere unge nydanskere i gang med en uddannelse, så de forbedrer deres muligheder for at få job. Det tror vi, at en kampagne som denne kan bidrage til. Det handler om at vise de unge og derigennem også deres forældre, hvor mange muligheder og åbne døre, der er, siger integrationsminister Rikke Hvilshøj.
Og der er mange muligheder i fremstillingsindustrien, hvor der i dag er 400.000 arbejdspladser, 9.000 unge med uddannelsesaftaler - og yderligere 2.000 potentielle praktikpladser.
Kampagnen starede i sidste uge, hvor 8. klasse på Dyrehaveskolen i Kolding var den første klasse til at gennemføre temaugen. Klassen skal besøge Danfoss og siden på CEU Kolding, (erhvervsskolen i Kolding) hvor eleverne skal interviewe nuværende elever og teste de praktiske færdigheder i skolens værksteder.
Kilde: Dansk Industri.