23948sdkhjf

Bolia barsler med nye indtog efter endnu en salgsrekord

Designvirksomheden Bolia, der siden 2001 har været en del af Lars Larsen Group, kan endnu engang bryste sig af en omsætningsrekord.

Det oplyser virksomheden torsdag i en pressemeddelelse om nøgletallene for 2021/22.

Mens toplinjen fortsatte op til 1,3 mia kr svarende til en vækst på 12 pct., har prisstigninger imidlertid ædt af indtjeningen. Det driftsresultat (EBIT), der i fjor lød på 96 mio kr lander i denne omgang på 50 mio kr, og ifølge admdirektør Lars Lyse Hansen er det blandt andet resultatet af et aktivt valg fra Bolias side.

– Vi har, som mange andre, også oplevet udfordringer med kraftigt stigende materialepriser og leveringsudfordringer i det forgange år. Idet vi producerer alle møbeldesigns i Europa og kun benytter FSC-certificeret træ og topkvalitetsmaterialer, har prisstigningerne været så høje, at vi har valgt ikke at give dem fuldt ud videre på salgsprisen til vores kunder, udtaler direktøren.

Fortsætter ekspansionen

Samtidig peger Bolia-direktøren på, at det seneste år har været præget af en øget ekspansiontakt, der også har kostet, men ikke desto mindre er helt i tråd med planerne.

– Det seneste år har vi væsentligt styrket vores position i Tyskland, som nu har udviklet sig til vores største marked på kæden. Det franske marked har ligeledes været i rivende udvikling siden vi åbnede vores første konceptbutik i Paris for to år siden. Vi har derfor åbnet nye butikker i Nice, Marseille, Reims, Cannes, Lille, Paris og Lyon – og har mange flere planlagt, lyder det.

Ifølge Lars Lyse Hansen er ekspansionen på kædens egne konceptbutikker det seneste år fordoblet, og Bolia tæller i dag 79 designbutikker i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Belgien, Holland, Schweiz, Østrig, Luxembourg og Frankrig samt webshops i yderligere 30 lande.

Også på kontraktmarkedet, hvor Bolia i 2017 gjorde sit indtog gennem et samarbejde med amerikanske Steelcase, har der det seneste år været medvind.

– Vores B2B salg har, igen i år, haft en virkelig stærk salgsfremgang. Denne er skabt igennem et styrket agent- og forhandlernetværk og salg af vores nye Professional Collection i samarbejde med Steelcase, siger Lars Lyse Hansen om forretningsbenet, hvor salget det seneste år er vokset 28 pct.

Selvom direktøren nu indstiller sig på, at den dalende forbrugertillid og skyhøje inflation får betydning for det kommende salg, agter designvirksomheden at holde fast i planerne om fortsat ekspansion.

– Vi sparer og investerer faktisk på samme tid. Når man er en international virksomhed, findes der ikke én kur. Der er markeder, som brager frem, imens andre er hårdt ramt. Så vi er nødt til at se på, at det går fantastisk for os i Sydeuropa, så der må vi ikke skrue ned for farten, siger Lars Lyse Hansen til Børsen.

I støbeskeen er blandt andet et spansk markedsindtog med en forestående butiksåbning i Barcelona, ligesom kæden gør klar til i samarbejde med Design Collection Denmark at åbne butikker i Singapore og Australien.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094