23948sdkhjf

NPI har strategien klar

Den midtjyske pladegrossist har netop rundet 10 år. Wood Supply har mødt indehaverne til en snak om fortid, nutid og fremtid.
Drevet af en stærk iværksættertrang sagde Michael Schram og Theis Graves Larsen i 2002 farvel til lønmodtager-tilværelsen og tog hul på et nyt eventyr som selvstændige.

En årrække som kollegaer i DLH og Ditas var fundamentet, og i disse dage kan de to erfarne træmænd fejre 10-året for etableringen af Nordisk Pladeimport (NPI).

- Vores vision for NPI var at skabe en grossistvirksomhed med speciale inden for pladeprodukter – i en moderne organisation med flad struktur, hvor der ikke er langt fra ord til handling, fortæller Theis Graves Larsen om opstarten af den virksomhed, som i dag beskæftiger 10 ansatte, fordelt på hovedkontoret i Løsning og et centrallager i Esbjerg.

En homogen enhed
NPI har fra første dag arbejdet ud fra en målsætning om at blive den førende tekniske specialgrossist på sit område. Med dette for øje har Michael Schram og Theis Graves Larsen sammensat et team af specialister, hvor alle på hver sin måde har bidraget til at sikre NPI en position blandt de ledende importører af træbaserede pladematerialer.

- Vore medarbejdere har forskellige kompetencer, og udfordringen har været at få folk til at spille sammen som enhed og respektere hinandens forskelligheder. Det er lykkedes os at arbejde som en homogen enhed, hvor alle i NPI trækker i den samme retning, forklarer direktør Michael Schram.

Optimister med en snert af realisme
Internt har Michael Schram og Theis Graves Larsen under krisen forsøgt at nedtone mediernes til tider dramatiske udlægning af nedgangen i byggeriet, og målt på resultaterne ser missionen ud til at være lykkedes ganske godt.

Med undtagelse af et enkelt år har NPI formået at navigere gennem krisen med sorte tal på bundlinjen. Opskriften har været benhård styring af omkostninger, optimering af indkøb og et gennemgående fokus på at udvikle forretningen i overensstemmelse med kundernes behov. Og selvom udfordringerne i byggebranchen langt fra er ovre endnu, ser NPI-ejerne positivt på mulighederne i de kommende år:

- Vi er optimister med en snert af realisme. Vi forventer et uændret aktivitetsniveau i resten af 2012 og en mindre pil op i 2013, siger Theis Graves Larsen.

Fremtiden?
Hos NPI har man altid gjort en dyd ud af at sætte kunden i centrum. Såvel store som mindre kunder skal opleve, at de behandles yderst professionelt, og det er altafgørende i en branche, hvor langvarige relationer får endnu større betydning i fremtiden.

- Udviklingen i markedet går mod færre, men større, kunder. Det samme gør produktionsleddet i Europa. For os gælder det derfor om at være forandringsvillige, samtidig med at vi fortsætter med at gøre det, vi er bedst til. Ingen kunder er ens, og derfor er det vigtigt at have evnen til at differentiere serviceniveau og samarbejde, så kunderne får præcis den rådgivning, de forventer – og lidt til, fastslår Michael Schram.

Det stiller naturligvis store krav til NPI i rollen som rådgiver, og virksomheden har derfor stort fokus på at opretholde et indgående kendskab til produkt og certificeringer; blandt andet gennem tæt dialog med myndigheder, Træinformation og Teknologisk Institut.

- Vi tror på, at den fremtidige succes blandt andet skabes ved at være skarp på de værdier og ressourcer, der er i vores virksomhed, og ved at holde sig os strategien om at være uafhængige og kun handle med tømmerhandlere, slutter Michael Schram.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079