23948sdkhjf

Smag & Behag åbner butik nummer 25

Møbelkæden styrker sin tilstedeværelse i Sønderjylland med en ny butik i Haderslev. Det er tredje nyåbning i år – en positiv udvikling i en svær til for møbelbranchen.
Torsdag den 13. september fik sønderjyderne en ny Smag & Behag-butik, da selskabet Det ny Hebru, som i forvejen har butikker i Gråsten og Rødekro, slog dørene op i Haderslev.

Butikken har et areal på 2.500 m² og med åbningen består Smag & Behag-kæden nu af 25 butikker. Heraf er de tre kommet til i 2012, og trods svære tider for møbelhandlen er tilgangen af nye butikker altså ikke gået i stå.

- Det vi har at tilbyde er attraktivt. Butikkerne afgiver en vis grad af frihed med hensyn til varesortiment og annoncering. Til gengæld får de skarpe priser og billig markedsføring, siger Thomas Hagerup, direktør i kædeselskabet In2House, som forklaring på, at Smag & Behag-kæden er vokset i krisen.

To butikskæder – et kædeselskab
In2House er ejet af Smag & Behag og Dan-Bo i fællesskab og blev stiftet tilbage i 2008 med henblik på at opnå stordriftsfordele på administration og andre fælles aktiviteter. Begge butikskæder er frivillige kæder, hvilket betyder at butikkerne er individuelt ejede, og at medlemmerne i fællesskab fastlægger strategien og fastsætter, hvilke opgaver kædeselskabet skal løfte for butikkerne.

- De to kæder er egentlig hinandens værste konkurrenter, men det giver nogle klare fordele at have fælles kædeselskab. Der skal kun betales én husleje, betales løn til én direktør osv. Mest væsentligt giver det nogle volumenfordele, når vi skal forhandle med leverandører, forklarer Thomas Hagerup.

In2House står for den overordnede ledelse samt fakturering og IT-løsning til butiksdrift. Parallelt med dette gennemfører kæderne sortimentsudvælgelse, udvalgte marketingaktiviteter og konceptudvikling på egen hånd, og de fører også separate forhandlinger med leverandørerne. I den forbindelse kan det umiddelbart virke besynderligt, at kædeledelserne til daglig sidder på samme adresse, men det kan sagtens håndteres i hverdagen, forsikrer Thomas Hagerup.

Udbytte til medlemmerne
In2House overtog driften af Smag & Behag og Dan-Bo i januar 2009, og siden er det lykkedes at opbygge en egenkapital på knap 11,5 mio. kr. Det seneste regnskabsår, der følger kalenderåret 2011, sluttede med et overskud på 2 mio. kr.

- Indtil nu har vi haft så store overskud, at medlemmerne har fået flere penge retur, end de har betalt ind, siger Thomas Hagerup, som dermed kan konstatere, at selskabet indtil videre har formået at leve op til sin vision om at levere synlige og konkrete økonomiske fordele for sine medlemmer.

Her i 2012 har In2House sat fokus på investeringer i IT med henblik på en fortsat optimering af butikkernes kommercielle aktiviteter.

- Vi er ved at etablere en database, hvor vi beder leverandørerne levere deres prislister elektronisk, så butikkerne lynhurtigt kan indhente opdateret information. Det vil lette butikkerne for en ret stor arbejdsbyrde, og samtidig vil det give langt bedre salgsstatistikker, forklarer direktøren.

Forventningen er, at databasen kan danne basis for fremtidige hjemmesider, så det uden større arbejde bliver muligt at vise et langt større udsnit af sortimentet end i dag.

Fastholder markedsandelen
Siden årsskiftet 2009/10 har In2House oplevet en nettotilgang på i alt syv butikker, og flere vil efter al sandsynlighed komme til inden årsskiftet. Dermed er det i vid udstrækning lykkedes at slippe udenom den bølge af butikslukninger, der har ramt detailhandlen som følge af krisen.

Dermed ikke sagt, at Smag & Behag og Dan-Bo ikke har mærket, at møbelbranchens omsætning er faldet med 3,5 mia. kr. på tre år. Både i 2009, 2010 og 2011 faldt butikkernes omsætning, og i år er man gået yderligere et par procentpoint tilbage. Thomas Hagerup vurderer dog umiddelbart, at situationen efterhånden er stabiliseret nogenlunde ude i butikkerne.

- Da vi stod ved indgangen til 2012, forventede jeg, at det hverken ville blive værre eller bedre. År til dato er salget gået et par procent tilbage. Vi har de seneste måneder haft fremgang i omsætningen, men det skyldes tilgangen af de nye butikker. Jeg har indtryk af, at vi butik for butik holder vores markedsandel og ligger nogenlunde status quo. Det er tilfredsstillende i en periode, hvor vi oplever, at markedet fortsat går baglæns, siger han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094