23948sdkhjf

Dansk Industri styrker indsatsen på markeder i Mellemøsten

Mellemøstens købekraft er på ti år steget fra 1,6 pct. af verdens samlede købekraft til 2,5 pct. Det afspejler sig dog ikke i den danske eksport til Mellemøsten, som blot er på 7,2 mia. kr. årligt - 2,7 mia. kr. under potentialet ifølge DI-beregninger. DI vil nu styrke indsatsen på markederne i Mellemøsten.
I går afholdte danske virksomheder og Dansk Industri en konference om Mellemøsten i Industriens Hus. Målet for konferencen var at nå frem til, hvordan danske virksomheder kan får større andel af det voksende marked i Mellemøsten.

- Danske virksomheder har en alt for lille andel af det mellemøstlige marked. Derfor lægger vi os nu ekstra hårdt i selen for at gøre det lettere for danske virksomheder at gøre forretning i Mellemøsten, siger chefkonsulent i Dansk Industri, Peter Thagesen.

Den styrkede indsats består i et nyoprettet netværk for virksomheder, der eksporterer eller ønsker at eksportere til Mellemøsten, to eksportfremstød i Dubai samt en lederuddannelse, der er skræddersyet til virksomhedsledere med aktiviteter i Mellemøsten.

Desuden vil Dansk Industri knytte endnu tættere bånd til erhvervs-organisationer i udvalgte muslimske lande, bl.a. ved at hjælpe dem med kapacitetsopbygning.

- Det er klart, at Muhammedkrisen ikke har gjort det lettere for danske virksomheder at øge eksporten til og samhandlen med Mellemøsten. Men det gør blot behovet for en styrket indsats fra vores side endnu større. Vi håber, at vores aktiviteter vil bidrage til en øget samhandel med Mellemøsten og til en større gensidig forståelse mellem dansk og mellemøstligt erhvervsliv, siger Peter Thagesen.

Kilde: Dansk Industri.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067