23948sdkhjf

Gabriel øger på top- og bundlinje

Producenten af møbeltekstiler kunne glæde sig over et 2011/12, der blev bedre end forventet. Det er primært salg til producenter af erhvervsmøbler, der går frem.
En stærk slutspurt, hvor både omsætning og indtjening i 4. kvartal overgik forventningerne, sikrede Gabriel A/S et overskud på 17,8 mio. kr. efter skat i 2011/12. På bundlinjen er der tale om det bedste resultat i fem år.

Samlet set omsatte Aalborg-virksomheden 247,6 mio. kr. i regnskabsåret, hvilket er 5 mio. kr. mere end året før. Driftsresultatet er forbedret fra 18,2 til 21,5 mio. kr., mens resultatet efter skat er øget fra 16,9 til 17,8 mio. kr.

I sin årsrapport oplyser Gabriel, at væksten primært kommer fra møbelstoffer til erhvervsmøbler samt fra øvrige produkter og serviceydelser til samme kundekreds. 92 procent af den samlede omsætning er hentet på eksportmarkederne, og især USA fremhæves for en positiv udvikling i det forgangne år med markant vækst i afsætningen til førende amerikanske møbelproducenter.

Offensive tiltag skal give yderligere vækst
I det nye regnskabsår, der blev indledt den 1. oktober, er forventningerne behæftet med stor usikkerhed på grund af de internationale konjunkturer. Gabriel vurderer umiddelbart markedet for erhvervsmøbler som ” stabilt til let faldende ”, men ledelsen forventer alligevel en organisk vækst på 5-10 procent i omsætning og primært resultat.

Årsagen er, at man i 2011/12 har gennemført en række vækst- og potentialeøgende aktiviteter, der forbedrer grundlaget for vækst. Blandt disse er:

1. Gennem adskillige år er der satset på produktudvikling, som i høj grad er udviklet sammen med strategiske kunder med global distribution. Alene i 2011/12 er der investeret 7 mio. kr. svarende til 3 procent af omsætningen.

2. Introduktionen af polstermaterialet ZenXit forløber som planlagt. Pr. 1. oktober 2012 er der ansat en ansvarlig projektleder til varetagelse af den forretningsmæssige udvikling.

3. Salgsstyrken er øget med Key Account Managers i Sverige, Danmark, Norge og Tyskland.

4. Salgsstyrken er øget i Kina og bliver det fortsat i takt med den rekruttering, der er mulig at gennemføre, ligesom der løbende tilføjes regionale salgskontorer i landet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062