23948sdkhjf

Klumme: Møbeleksporten stiger - udnyt mulighederne

Øget afsætning = Rigtigt produkt x Rigtig pris x God afsætningsindsats. Flemming Larsen, Branchedirektør i TA, giver her opskriften på et vellykket eksporteventyr.
På træ- og møbelområdet er afsætningen ligeligt fordelt mellem hjemmarked og eksport. Men i de senere år er eksportandelen steget. Det skyldes ikke kun at hjemmemarkedet er blevet mindre, men også at mange virksomhederne har intensiveret eksportindsatsen.

Det har krævet investeringer af tid og penge, og i mange tilfælde også en betydelig produktudviklingsindsats. Den aktuelt mest positive kurve, er kurven, der viser en betydelig vækst i eksporten af møbler.

Det er sket i en periode, hvor væksten – både på nære og fjerne eksportmarkeder – har været aftagende, og på trods af det danske omkostningsniveau.

Stagneret hjemmemarked
Træ- og møbelindustrien har i de seneste fem år været præget at et næsten stillestående hjemmemarked. Byggeaktiviteten og boligomsætningen har været lav, og finanskrisen har medført en betydelig usikkerhed blandt forbrugerne. De seneste vurderinger for fremtiden tyder på et hjemmemarked, som ligger stabilt på et lavt niveau.

Det er risikobetonet sejlads at vente på betydelige eller hurtige ændringer på hjemmemarkedet. For mange virksomheder er det derfor værd at overveje mulighederne for at begynde eller udvide afsætningsindsatsen på de udenlandske markeder.

Muligheder på både nære og fjerne markeder
Langt størstedelen af træ- og møbelindustriens eksport går til nærmarkederne. Således tegner Norge, Sverige og Tyskland sig til sammen for omkring halvdelen af eksporten. Lægges resten af EU-zonen til taler vi om mere end ¾ af eksporten. Omvendt tegner BRIC landene sig for under fem pct. af eksporten. Der er en stor og voksende middelklasse på de fjernere markeder, som efterspørger produkter af god kvalitet, og hvor prisen spiller en mindre rolle.

Det er således vigtigt, at virksomhederne overvejer disse muligheder. At bevæge sig ud på disse markeder kræver flere muskler end mange af de mindre træ- og møbelvirksomheder kan præstere alene.

De nære markeder er lettere tilgængelige med hensyn til afstand og kultur, og er slet ikke uinteressante. De danske virksomheder har godt fat i det norske og svenske marked, og der er masser af muligheder på de nordeuropæiske markeder. For mange vil det være gode muligheder her.

Udvikling, udvikling og udvikling
Under alle omstændigheder skal man kigge ud over landets grænser, hvis man skal gøre sig håb om at få vækst i de kommende år. Det kræver et omhyggeligt valg af de rigtige markeder, og i de fleste tilfælde en veltilrettelagt afsætningsindsats.

Men det kan ikke stå alene. Hvis man ikke har de rigtige produkter og ikke har styr på produktionsomkostninger og priser, vil det være langt sværere. Udvikling, udvikling og udvikling er nødvendig for at få de rigtige varer på hylderne til den rigtige pris. Produktudvikling, produktionsoptimering og nye teknologier er væsentlige elementer, der skal være i orden på hjemmefronten før man bevæger sig ud på eksportmarkederne.

En øget indsats er først og fremmest virksomhedens eget ansvar, men der er en række muligheder for at 'geare' egen indsats:

- Indgå i netværk med andre virksomheder om afsætning

- Bruge de muligheder som Udenrigsministeriet/Eksportrådet m.fl. stiller til rådighed i forbindelse med eksportstart mv.

- Bruge de tilbud fra fx Dansk Industri m.fl. tilbyder, herunder messedeltagelse, markedsinformationsdatabaser, Eksporthåndbogen, kurser og seminarer om afsætning og salg

Det handler således om, at den enkelte virksomhed beslutter sig for at gå helhjertet ind i ønsket om forandringer og gøre brug af de muligheder for støtte og hjælp, der er til stede.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062