23948sdkhjf

Danske byggevarer kigger mod udlandet

Velux, Rockwool, Grundfos og Danfoss er eksempler på store danske eksportsucceser. Nye virksomheder står på spring som de næste i rækken.
Byggeriet har traditionelt været et hjemmemarkedserhverv, men de store virksomheder er for længst ude over alle stepper og bygger havne og andre anlæg i hele verden.

Sådan er det også med byggevarer, hvor nogle af landets største virksomheder bygger på eksport – og nye er klar i startboksen. Hos Danske Byggematerialer mærker man således i stigende grad, at leverandørerne retter fokus mod udlandet.

- Nu gror træerne ikke ind i himlen, men det er rigtig positivt, at vores medlemsvirksomheder retter blikket mod udlandet i en tid, hvor det hjemlige marked er lidt sløjt. Ikke mindst fordi vi har nogle rigtig gode byggevarer at komme med, som nyder stor respekt i udlandet, siger Per Thomas Dahl, der er branchedirektør i Danske Byggematerialer under Dansk Byggeri.

Norge, England og Tyskland er mest i fokus
Ifølge Per Thomas Dahl er der faktisk sket en stor stigning i antallet af virksomheder, der nu prøver lykken på eksportmarkederne. Ti procent flere af de byggematerialeproducerende virksomheder i Dansk Byggeri har i løbet af det sidste år rettet deres opmærksomhed mod eksport. I Danske Byggematerialer har eksporten været et særligt fokusområde, som forhåbentlig har bidraget til den positive udvikling.

- Vi håber da på, at vi har hjulpet og inspireret til, at flere medlemsvirksomheder nu tør sælge uden for landets grænser. Vi glæder os især over, at det ser ud til at lykkes for de virksomheder, der er kommet i gang. Det viser, at de danske virksomheder og produkter er konkurrencedygtige, siger Per Thomas Dahl.

Danske Byggematerialer har spurgt ind til de erfaringer, som virksomhederne gør sig, og næsten hver tredje virksomhed er fast besluttet på at fokusere yderligere på at eksportere. Det er især de europæiske lande, der er fokus på med Norge, England og Tyskland som de mest interessante markeder.

- Det er helt naturligt at koncentrere sig om de nære markeder, når en virksomhed retter blikket mod udlandet. Men sikkert er det også, at der er plads til langt større armbevægelser end dem, vi ser nu. Vi har i Danmark nogle fantastiske produkter, som sagtens kan gøre sig gældende på stort set alle markeder. Samtidig har vi den omstillingsparathed, der skal til for at skabe succes med eksport, understreger Per Thomas Dahl. Han tilføjer, at den volumen en eksport kan give, bidrager til at gøre virksomheden endnu mere konkurrencedygtig og effektiv.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094