23948sdkhjf

Kinnarps belønner kreative nordjyder

4. a på Pandrup Skole vandt konkurrencen "Min Drømmeskole". Præmien på 100.000 kr. skal nu bruges til at omdanne et kedeligt gangareal til et multifunktionelt læse-, arbejds- og opholdsrum.
Folkeskolen gennemgår store udfordringer i disse år, og det skaber behov for nye måder at indrette sig på. Og hvad er mere oplagt end at spørge eleverne, når det kommer til indretning af landets største arbejdsplads?

- Vores børn fortjener lige så gode rammer, som de voksne – både når det gælder ergonomi, miljøvenlighed og fleksibilitet, forklarer Kinnarps Danmarks salgsdirektør, Søren Stryhn, om baggrunden for, at Kinnarps hvert år udskriver en konkurrence, der sætter fokus på vigtigheden af at et godt lærings- og arbejdsmiljø i folkeskolen. Konkurrencen giver eleverne mulighed for at vise, hvilke behov eleverne selv har, og samtidig kan forløbet integreres i selve undervisningen.

Pandrup Skoles sans for rumlighed og detaljer
Årets konkurrence er netop afsluttet, og førstepræmien på 100.000 kr. gik til 4. a på Pandrup Skole, der har transformeret et kedeligt gangareal til et attraktivt og multifunktionelt læse-, arbejds- og opholdsrum.

Alle skoleklasser i landet har haft mulighed for at deltage i konkurrencen, hvor fem blev finalister blev udvalgt af en jury bestående af repræsentanter fra arkitektfirmaet Formsprog og Kinnarps. Arkitekt Lotte Kirkegaard var blandt juryens medlemmer, og hun forklarer her, hvorfor Pandrup Skole løb med sejren:

- Det er et gennemarbejdet projekt, der vidner om et stort engagement. De har lavet en meget flot model med en god rumfornemmelse, og det er også en fin og effektfuld Power Point-præsentation. Eleverne har haft et godt overblik og har identificeret problemerne i rummet. Derefter har de givet konkrete løsningsforslag, der er specialdesignet til det konkrete rum – fx den kreative læsebalkon. Det en også god ide med alt det gennemsigtige, som giver lys og luft i rummet. Og klatrevæggen, der kan integreres i undervisningen, er også meget innovativ, siger Lotte Kirkegaard.

Begejstrede elever brugte deres fritid
At eleverne vitterligt var engagerede, kan klasselærer i 4. a på Pandrup Skole, Heidi Gjøderum Stouby, skrive under på.

- Vi brugte flere eftermiddage på at færdiggøre projektet, for selvom vi havde lagt det ind i årsplanen for både dansk, matematik og billedkunst, blev det et tidskrævende projekt. Men eleverne var vildt begejstrede for det, og det er deres egne idéer, der er blevet bearbejdet til det endelige resultat. Det har været en sjov og lærerig proces – også efter vi blev udvalgt til de sidste fem. Her blev det pludselig til et medieprojekt, hvor vi skulle gøre reklame for os selv og kontakte medierne, siger Heidi Gjøderum Stouby.

- Det er helt vildt, at vi har vundet, for vores indretning er generelt af ældre dato og kunne godt trænge til lidt fornyelse. Jeg glæder mig, til vi skal bruge gavekortet, og jeg håber, vi kan ramme elevernes visioner så godt som muligt. Det største er næsten, at eleverne nu oplever, at ting kan lade sig gøre, når man tror på det og arbejder for det, siger Heidi Gjøderum Stouby.

Afstemning bag vinderprojektet
Vinderprojektet blev fundet på demokratisk vis, da man kunne stemme på de fem udvalgte projekter på www.kinnarps.dk. Der blev afgivet 8.403 stemmer, og de 3.249 af dem tilfaldt Pandrup Skole, der modtager et gavekort til Kinnarps på 100.000 kr.

2.-præmien og et gavekort på 10.000 kr. gik til Langå Skole (1.575 stemmer), mens 3.-præmien gik til Deutsche Schule i Rødekro (1.488 stemmer).

1.-præmien overrækkes til eleverne på Pandrup Skole ved en morgensamling på tirsdag d. 27. november kl. 10.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063