Hvad betyder EU’s tømmerlov?
Dansk Erhverv giver her en gennemgang af de nye EU-regler, der fra 3. marts 2013 medfører nye forpligtelser for virksomheder i bl.a. træ- og møbelindustrien.
Reglerne i EU’s Tømmerforordning skal lukke EU ’s grænser for ulovligt skovet tømmer, og regeringen er i færd med at implementere forordningen i Danmark.
Er alle produkter og forhandlere omfattet?
En bred vifte af produkter med indhold af træ er omfattet af EU-reglerne, for eksempel køkkenruller, bleer, etiketter, billedrammer og de fleste møbler. En række produkter, som blandt andet bøjler, blyanter, legetøj og sportsartikler, er undtaget.
Nogle produkttyper er kun delvist omfattet. Emballage er omfattet, hvis den udgør det primære produkt, som købes og sælges. Emballage, som blot anvendes til at beskytte eller transportere det egentlige produkt – som eksempelvis en papkasse eller en træpalle – er derimod som hovedregel undtaget.
Er alle forhandlere af produkterne på EU-listen omfattet af EU’s regler?
Både ja og nej. Når EU-reglerne træder i kraft, skal alle virksomheder, som forhandler produkter på EU’s liste inden for EU, registrere købere og leverandører af produkterne og arkivere oplysningerne i mindst fem år.
Men langt de fleste af de nye EU-krav gælder kun de såkaldte “operators”. Man er en “operator”, hvis man indfortolder et produkt fra EU’s liste i et EU-land og anvender det som led i sin erhvervsvirksomhed eller sælger det videre i EU – eventuelt efter videre forarbejdning.
De vigtigste EU-krav
EU har med forordningen gjort det ulovligt at placere ulovligt fældet træ på markedet. Desuden kræver EU, at ”operators” etablerer et “due diligence system”, som minimerer risikoen for at indføre ulovligt træ til EU-markedet. Systemet skal omfatte følgende hovedelementer:
• Adgang til information om produkter og leverandører:
Blandt andet træart og træets oprindelsesland samt dokumentation for, at produktet opfylder gældende lovkrav i hugstlandet.
• Evaluering af risikoen for, at ulovligt træ finder vej ind i produkterne:
Virksomheden skal vurdere, om risikoen er ”betydelig” eller ”ubetydelig”. Lovlighed gælder ikke kun selve fældningen af træerne. Det skal blandt andet også evalueres, om der er risiko for ulovlig skatteunddragelse eller falsk prisfastsættelse under transport og handel. Endelig skal virksomheden også vurdere risikoen for índblanding af ulovligt træ under hele produktets rejse mod EU-markedet.
Korruptionsniveauet i hugstlandet er en vigtig indikator. Hvis der er høj korruption, bør officielle papirer betragtes med skepsis. Andre aspekter, som kan bidrage til risikovurdering, er blandt andet udbredelsen af ulovlig hugst i oprindelseslandet, forsyningskædens kompleksitet, certificering samt træarter, som indgår i produktet.
• Begrænsning af risiko: Hvis der er ”betydelig” risiko, skal den nedbringes.
Virksomhederne kan begrænse risikoen ved at skaffe yderligere dokumentation, gennemføre on-site verifikation af leverandøren, skifte til en anden leverandør eller forlange certificering/verifikation af produktet. Dialog med leverandøren og/eller relevante organisationer i det pågældende land vil ofte spille en vigtig rolle.
Valget af relevante handlinger afhænger af, hvilke typer af risici der er identificeret. Hovedreglen er, at der skal være solidt belæg for at kunne vurdere, at risikoen er ubetydelig. Eksempelvis kan transportdokumentation være vigtigt i vurderingen af risikoen for ulovlig offshore handel, med mindre produkterne allerede er omfattet af en form for verifikation, der omhandler dette aspekt.
• Evaluering: Virksomhederne skal jævnligt opdatere og evaluere deres due diligence system.
De kan vælge at gøre det selv eller få hjælp fra et EU-godkendt ”overvågningsorgan”, som samtidig kan levere due diligence systemet.
Hvilken rolle spiller certificering?
Mange aktører ser såkaldt FSC- eller PEFC-certificering som en sikker vej til at købe lovlige træprodukter. FSC er forkortelsen for Forest Stewardship Council, der står bag en international non-profit mærkningsordning til træ og papir. PEFC står for Programme for the Endorsement of Forest Certification og er et internationalt skovcertificeringssystem.
Men selv om de to systemer omfatter lovlig oprindelse, fører certificering ikke automatisk til ”ubetydelig risiko” i EU-forstand. Ifølge lovlighedsekspert Christian Sloth, NEPCon, som leverer certificering til forhandlere af træprodukter, anvender EU nemlig en bredere definition af ”ulovlig fældning” end FSC og PEFC. Det betyder, at ingen af de to systemer på nuværende tidspunkt kan anses for at leve 100 procent op til EU’s regler:
- På trods af visse mangler er det helt klart, at certificering i henhold til anerkendte systemer vil spille en stor rolle i vurdering og håndtering af risici. I hvilken grad afhænger af, hvor gode systemerne er til at tilpasse sig EU-kravene, siger han.
Der findes flere andre systemer til at verificere træprodukters lovlighed. Men Christian Sloth mener, at begrænsningen – set fra købernes side – er, at der ikke er meget verificeret træ på markedet endnu under nogen af disse ordninger:
- FSC vil komme til at spille en hovedrolle i forhold til risikostyring, spår han og tilføjer:
- FSC er langt det mest udbredte system i de egne, hvor det meste ulovlige træ kommer fra, blandt andet Rusland og troperne. Organisationen arbejder i øjeblikket målrettet på justeringer i forhold til EU’s krav.
En udfordring for mange virksomheder
Ifølge miljøchef Jakob Lamm Zeuthen, Dansk Erhverv, bliver de kommende EU-regler, som skal sikre import af lovligt træ, nok en udfordring for mange virksomheder:
- Reglerne kræver, at man har et kendskab til oprindelseslandet og produktionsstedet for det træ eller papir, et produkt må indeholde eller bestå af. Samtidig kræves indsigt i, hvordan man håndterer processer, der kan overvåge, om man nu også kun benytter lovligt hugget træ i produktet. Da reglerne rammer produktudvalget meget bredt, kan udfordringen tænkes at blive særlig stor for de virksomheder, der både handler med mange omfattede produkttyper og ikke selv producerer dem, men kun importerer.
Vil du vide mere?
• Denne artikel bygger på certificeringsleverandøren NEPCon’s LegalSourceTM program og due diligence system.
• Programmet tager blandt andet udgangspunkt i EU’s Tømmerforordning og integrerer EU’s nye krav.
• Mere information om EU’s Tømmerforordning og LegalSource programmet kan ses på www.nepcon.net/lovlighed . Her kan man blandt andet også finde listen over produkter omfattet af EU-reglerne og en liste over de typer af lokal lovgivning, som kan være relevant.Desuden kan miljøchef Jakob Lamm Zeuthen, Dansk Erhverv, være behjælpelig med oplysninger: jlz-snabel-a-danskerhverv.dk
• Denne artikel bygger på certificeringsleverandøren NEPCon’s LegalSourceTM program og due diligence system.
• Programmet tager blandt andet udgangspunkt i EU’s Tømmerforordning og integrerer EU’s nye krav.
• Mere information om EU’s Tømmerforordning og LegalSource programmet kan ses på www.nepcon.net/lovlighed . Her kan man blandt andet også finde listen over produkter omfattet af EU-reglerne og en liste over de typer af lokal lovgivning, som kan være relevant.Desuden kan miljøchef Jakob Lamm Zeuthen, Dansk Erhverv, være behjælpelig med oplysninger: jlz-snabel-a-danskerhverv.dk
Kilde: Dansk Erhverv