23948sdkhjf

Ikea vokser på alle markeder

I regnskabsåret 2011/12 steg salget hos Ikea Group med 9,5 procent til 27 mia. EUR – og indtjeningen følger med.
Takket være en højere salgsvolumen, og et fortsat fokus på at nedbringe omkostningerne, voksede Ikea-koncernens nettoindtjening i 2011/12 med 8,0 procent til 3,2 mia. EUR.

- Globalt set er forbrugerne blevet mere prisbevidste og går i stigende grad efter godt design og funktionelle løsninger til hjemmet, som er til at betale. Derfor er Ikeas forretningside i dag mere relevant end nogensinde, siger CEO Mikael Ohlsson og pointerer, at produkternes kvalitet er øget sideløbende med, at priserne er blevet reduceret med mere end 20 procent over de sidste 10 år.

- I regnskabsåret 2012 lykkedes det os at vokse på alle vores markeder. Kina, Rusland og Polen viste sig at være de markeder, som voksede mest – tæt fulgt af USA og Tyskland. Vi åbnede 11 nye varehuse og sagde velkommen til i alt 8.000 nye kollegaer, fortsætter han.

I Danmark omsatte Ikea for 3,18 mia. kr. – en stigning på 153 mio. kr. i forhold til året før.

Fremdrift i Sustainability-arbejdet
Ikea har valgt at investere sit overskud i nye varehuse og ombygning af de eksisterende, i nye produkter samt i forbedret service og e-handel. Koncernen har også investeret massivt inden for vedvarende energi, og det betyder bl.a., at Ikea Group i dag producerer vedvarende energi svarende til en tredjedel af det samlede energiforbrug.

I regnskabsåret 2012 lancerede Ikea Group også en ny Sustainability strategi; People & Planet Positive. Strategien er en integreret del af forretningen og skitserer nye mål og handlinger frem til 2020. Af strategien fremgår det bl.a., at Ikea Group forpligter sig til at investere 1,5 mia. EUR i vedvarende energi.

Ikea Groups Sustainability rapport for regnskabsåret 2012, som også offentliggøres i dag, viser, at Ikea har haft stor fremgang inden for bæredygtige tiltag – ud over de tiltag, der skal gøre Ikea Groups egne bygninger mere energibesparende, har Ikea også lanceret nye produkter, som gør det muligt for kunder at spare energi og vand samt at reducere mængden af affald i hjemmet.

I 2012 øgede Ikea Foundation sine donationer til i alt 82 mio. euro (2011: 65 mio. euro) for at skabe bedre muligheder for børn i udviklingslande.
Læs mere om: Ikea
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.086