23948sdkhjf

Optimera-ejer har succes med e-handel

Finanskrisen har tvunget den mindre håndværker til at give sine omkostninger et eftersyn og køber i højere grad selv ind via sin smartphone direkte fra byggepladsen.
Håndværkere foretrækker traditionelt selv at køre ned og handle i den lokale trælasthandel, men sådan er det ikke nødvendigvis i fremtiden, skriver dagbladet Børsen.

Den internationale grossistkoncern Saint-Gobain, der bl.a. står bag trælasthandelskæden Optimera, melder om særdeles gode erfaringer med e-handel.

- Finanskrisen har betydet, at mange af de mindre håndværkerfirmaer er begyndt at se på omkostningerne ved at have personale til at sidde i løbet af dagen og bestille varer hjem, når det i dag er muligt for håndværkerne selv at stå ude på byggepladsen og bestille varerne fra en smartphone, fortæller e-handelschef hos Saint-Gobain Distribution, Denmark Christian Agger, til avisen.

Det er pt. 12,5 pct. af Saint-Gobain Distributions omsætning i Danmark, der stammer fra e-handel. Der er dog et godt stykke vej i forhold til el-branchen, hvor 60-80 pct. af alt salg i dag foregår via nethandel.

E-handel løfter produktiviteten
Og ifølge en undersøgelse foretaget af DI Handel, er de virksomheder, der handler elektronisk langt mere optimistiske i forhold til fremtiden.

- Der ser ud til at være en rød tråd på den måde, at de virksomheder, der har fået implementeret elektronisk handel og er kommet igennem børnesygdommene, det er de virksomheder, der har de største forventninger til vækst i de kommende år, og det er samtidig de, der har en helt klar opfattelse af, at e-handel kan løfte deres produktivitet, siger branchedirektør Lars William Wesch, DI Handel.

Han fremhæver, at der især inden for byggesektoren er et stort potientiale for effektivitetsforbedringer ved at tage business-to-business-e-handel til sig.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11