Nyt millionoverskud hos Engelbrechts
Den københavnske møbelvirksomhed kan nu for alvor mærke de sidste års ordrefremgang i ind- og udland på bundlinjen.
En dansk kantine indrettet i 2012 med den tofarvede stabelstol CHAIRIK og foldebordet FOLDIT fra Engelbrechts A/S. Begge serier er designet af Erik Magnussen.
Adm. direktør Peter Mahler Sørensen havde på forhånd opstillet en ambition om en omsætningsvækst på 20 procent, som til fulde blev indfriet. Og med et resultat før skat på 4,0 mio. kr. forøgede Engelbrechts bundlinjen med 60 procent til et niveau, der selvsagt vækker glæde.
- Det er tilfredsstillende, idet vi i 2012 også har investeret millioner i produktudviklingen. Og det er investeringer, hvor vi først kan høste udbyttet hen over de kommende år. Endvidere fik vi søsat andre vigtige investeringer, herunder digitalisering af vores interne workflow samt renovering og udvidelse af vores showroom i København til i alt 1.000 kvm., siger Peter Mahler Sørensen til Wood Supply.
Store aftaler på det tysktalende marked
Efter flere år med mere beskedne overskud er det ledelsens forventning, at det indeværende regnskabsår kommer til at byde på et overskud af samme størrelse som i 2012. Men ambitionerne er større, lyder det fra direktøren.
- Vores produkter har stort potentiale, og 2013-målet er blandt andet en omsætningsvækst i niveauet 15-20 procent, fortæller Peter Mahler Sørensen.
En stor del af optimismen knytter sig også til den fremgang, Engelbrechts oplever i både Danmark, Norge og de tysktalende lande, hvor møbelvirksomheden sidste år fik ordrer fra bl.a. uddannelsesinstitutioner og konferencecentre samt store virksomheder som Swisscom i Schweiz og AOK Die Gesundheitskasse i Tyskland.
- Vi har nogle dygtige forhandlere, som gør et rigtig fint stykke arbejde med at sælge vores produkter. Og til at hjælpe dem med salget ansætter vi nogle flere area sales managers, der skal formidle vores budskaber til slutkunder og arkitekter. Her i april måned 2013 starter eksempelvis én i Holland og endnu én i Tyskland. Ligesom vi i Danmark skal have udvidet vores kendskabsgrad, hvorfor vi også her kommer til at lave kraftige investeringer i salgsfremmende aktiviteter, slutter Peter Mahler Sørensen.