23948sdkhjf

Ikea Danmark fortsætter væksten

Møbelgigantens danske forretning er i 2012/13 vokset til 3,3 milliarder kroner. I jagten på yderligere markedsandele rettes strategien nu i en ny retning – fra ekspansion til optimering.
Over de sidste fem år har Ikea Danmark investeret 2 mia. kr. i bedre kundeoplevelser og øget tilgængelighed. Odense og Aalborg har fået nye varehuse, der er foretaget omfattende ombygninger i Gentofte og Taastrup, og i Aarhus står et nyt, stort varehus klar til kunderne den 11. juni 2014.

- De nye og ombyggede varehuse har øget vores tilgængelighed og vores muligheder for at inspirere endnu flere danskere. Investeringerne har også betydet, at vi har skabt tæt ved 500 nye arbejdspladser. Alt i alt har det banet vejen for en kontinuerlig vækst i vores omsætning og dermed muligheden for at fortsætte med at investere i et endnu bedre Ikea Danmark, siger administrerende direktør Dennis Balslev.

Ikea Danmark nøgletal 2012/13
Omsætning: 3,3 mia. kr.
Omsætningsvækst: 3,7 %
Antal besøgende: 10,4 mio.
Antal medarbejdere: 1.980
For regnskabsåret 2012/13 kan Ikea Danmark fremvise en omsætning på 3,3 mia. kr. Det svarer til en vækst på 3,7 procent i forhold til 2011/12. Det gode regnskab skal bruges som afsæt til at vokse indefra.

- Der er naturlige grænser for, hvor mange varehuse vi kan bygge i Danmark. Men der er ingen grænser for de oplevelser, vi kan give danskerne, når de besøger os. Derfor er det også indefra – i vores varehuse og når man møder os på nettet – at vi fremadrettet vil optimere forretningen. Mødet med kunden skal styrkes, og gæstfriheden skal være endnu højere, fortæller Dennis Balslev.

Konceptet styrkes
Ikea er skabt på princippet om selvbetjening, og ifølge Dennis Balslev er der nu behov for at bygges videre på dette koncept for at leve op til kundernes forventninger:

- Som forbrugere forventer vi mere end for ti år siden. Ikke mindst på service, som både skal være høj og målrettet vores individuelle behov. Når vi skal vokse indefra, handler det derfor om at bygge videre på kerneforretningen og tilpasse konceptet ved løbende at optimere vores samlede servicepakke, så den passer til danskernes forskellige behov.

Dennis Balslev fremhæver også, at sortimentet skal være endnu mere relevant og matche danskernes skiftende livssituationer. Fortsat til lave priser, som er en vigtig del af Ikea-konceptet. Over de sidste fem år har Ikea Danmark i gennemsnit reduceret priserne med 1 procent om året.

Bonus til medarbejderne
I takt med de massive investeringer har Ikea Danmark ansat næsten 500 flere medarbejdere, og medarbejderstaben er siden regnskabsåret 2008/09 vokset fra 1.502 til 1.980. De har alle gjort en forskel, og det belønnes i år med en bonus.

- Det er medarbejdernes fortjeneste, når vi lykkes. Derfor er jeg særlig stolt over, at vi i år kan give alle medarbejdere del i det gode resultat i kraft af en bonus, siger Dennis direktøren.

I det nye regnskabsår forventer Dennis Balslev, at Ikea Danmark skal øge væksten med yderligere 4 procent.

Fem fokusområder i 2013/14

I det nye regnskabsår vil Ikea Danmark fortsat investere i mødet med kunden. Det skal realiseres ved at fokusere på:

Medarbejderne: Medarbejderne er Ikea Danmarks vigtigste aktiv i målet om at skabe en bedre hverdag for virksomhedens selv og kunderne. Derfor vil Ikea Danmark fortsat have fokus på at inspirere, involvere og motivere medarbejdere til at give kunderne en god oplevelse hver dag. Ikea Danmark skal være en attraktiv og moderne arbejdsplads med gode karrieremuligheder og plads til mennesker i alle nationaliteter og aldre.

Udvidet servicepakke: Ikea Danmark vil skabe endnu bedre kundeoplevelser baseret på tilgængelighed. Ikea Danmark vil derfor fortsat fokusere på at forbedre kundens oplevelse fra første møde med Ikea via katalog, web eller varehus.

E-commerce: Ikea Danmark arbejder på en endnu bedre E-commerce oplevelse med et større sortiment, mere oplevelse og bedre service, når kunden vil handle. Ikea Danmark forventer at fordoble salget på E-commerce i forhold til 2012/13. Ikea forbereder også overgangen til en ny E-commerce platform i FY15.

Ny Børnenes Ikea: Børn er de vigtigste mennesker i verden, de er vores fremtid. Derfor fortjener de at vokse op i et trygt og sikkert miljø, hvor de kan lære og udvikle sig. I det nye regnskabsår 2013/14 (FY14) vil Ikea Danmark, i alle fem varehuse, bygge en helt ny og spændende afdeling med masser af inspiration og praktiske løsninger til et liv med børn.

Nyt Aarhus: Med udgangspunkt i at skabe en bedre kundeoplevelse og en bedre arbejds plads for medarbejderne, er Ikea Danmark ved at bygge et nyt og mere bæredygtigt varehus i Aarhus. Det nye Ikea Aarhus åbner den 11. juni 2014.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093