23948sdkhjf

Kinnarps taber omsætning i Danmark

Den svenske kontormøbelproducent har i regnskabsåret 2012/13 mistet 12 procent af sin omsætning på det danske marked, der fortsat er præget af en vis overrepræsentation.
Trods en omsætningsvækst på over 30 mio. kr. i 2011/12 gik Kinnarps Danmark ind til regnskabsåret 2012/13 med en forventning om, at krisen endnu ikke var et overstået kapitel.

Virksomheden budgetterede med et fald i omsætningen på fem procent, men fik et endnu større dyk på 12 procent.

- Den faldende omsætning har betydet, at vi har reduceret antallet af ansatte fra 70 i gennemsnit til 64, skriver Kinnarps Danmark i sin ledelsesberetning, hvor man dog samtidig fremhæver, at det er lykkedes at opnå mere end den budgetterede dækningsgrad.

- […] og det er en meget positiv udvikling. Vi har gennem flere år kun set faldende dækningsgrader i branchen, skriver Kinnarps, som yderligere fremhæver, at et strategisk fokus på salg til store og mellemstore virksomheder begynder at give positiv effekt.

Fortsat for mange udbydere
Trods en markant lavere omsætning er det lykkedes at begrænse den resultatmæssige tilbagegang. Resultatet efter skat udgør 2,0 mio. kr. mod 1,8 mio. kr. året før. Forklaringen er en kombination af det højere dækningsbidrag og en reduktion i de samlede omkostninger på 3,3 mio. kr.

Kinnarps vurderer, at markedet for kontormøbler er faldet med 40-45 procent siden branchens bedste år i 2007/08. Og selvom der har været flere fusioner og opkøb i det forløbne år, er der fortsat for mange udbydere markedet for kontormøbler, og det gør det vanskeligt at skabe en tilfredsstillende indtjening. Hos Kinnarps ser man dog positivt på mulighederne i et 2013/14, hvor der er budgetteret med en mindre fremgang i omsætning og resultat.

- Uanset vores fald i omsætning fra forrige år indtager vi stadig en betydelig position i branchen, og vi har bestemt ikke tænkt os at afgive den position. Vi vil derfor kontinuerligt tilpasse vores markeds- og kundefokus og indsatser ud fra de gældende forhold og den fremtid, som vi, Kinnarps, ser for markedet, lyder det.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11