Stockholms møbelmesse er blevet mere international
Internationale besøgende tegnede sig for 27 procent af faggæsterne på dette års Stockholm Furniture & Light Fair.
Ud af de i alt 35.654 besøgende – knap 1.400 færre end sidste år – kom de 5.726 fra udlandet, hvilket svarer til 27 procent af faggæsterne.
- I det hele taget blev dette års messe mere international end nogensinde tidligere med besøgende fra hele 90 forskellige lande. Det er 20 flere end sidst, fortæller Marianne Sjöberg fra Stockholmsmässans danske kontor.
Hun glæder sig over, at det danske aftryk på messen var mere markant end normalt. Godt og vel hver syvende af de 700 udstiller var dansk, og samtidig steg antallet af danske besøgende en smule til 800.
Læs mere om de danske udstilleres reaktioner i artiklen: Dansk tilfredshed efter Stockholm-messen
Stor mediebevågenhed
Pressens interesse for Stockholm Furniture & Light Fair er altid stor. I år blev der akkrediteret 1.129 medierepræsentanter fra hele verden, hvilket er på niveau med i fjor.
Interessen var også stor på de sociale medier. Messen har sammen med Stockholm Design Week 12.300 venner på Facebook, og i løbet af messedagene blev der i gennemsnit tweeted fra messen hvert andet minut. Hertil kommer cirka 5.800 publicerede billeder via Instagram.
Nyt messelayout
Den næste Stockholm Furniture & Light Fair finder sted 3.-7. februar 2015, og her er arrangørerne i fuld gang med at planlægge tiltag, der kan gøre det endnu mere interessant og overskueligt for de besøgende.
- De vigtigste ændringer bliver en udvidelse af området for kontrakt- og designmøbler samt lys, som hidtil primært har været at finde i den store Hal A. Fra og med næste messe vil disse møbler rummes i både Hal A og den lidt mindre Hal B, mens udstillerne i Hal C udelukkende vil præsentere møbler og belysning til private hjem, fortæller Marianne Sjöberg.