23948sdkhjf

Royal Træ: Svanemærket betaler sig

Aalborg-virksomheden fik i september svanemærket sit termotræ, og ifølge fabrikant Lars Højmann Kristensen ligner det en stor kommerciel succes.
I løbet af der seneste fem år er udvalget af svanemærkede produkter og serviceydelser i Danmark fordoblet fra 3.500 handelsnavne i 2008 til over 8.000 i 2014.

Blandt de nyeste svanemærkede produkter på markedet er varmebehandlet træ fra Royal Træ. Virksomheden fra Frejlev ved Aalborg fik i september optaget sit ”Royal Termo Træ” i den nordiske miljømærkeordning, og fabrikant Lars Højmann Kristensen mærker allerede en effekt.

- Svanen er beviset for, at vores varmebehandlede alternativ til trykimprægneret træ både miljømæssigt og kvalitetsmæssigt er et supergodt produkt. Vores svanemærkning har skabt meget efterspørgsel, også blandt ledende arkitekter, så forretningsmæssigt tegner det til at blive en stor kommerciel succes, siger han.

Der blev i 2013 omsat svanemærkede produkter og serviceydelser for mere end 6,5 mia. kr., og hele 89 pct. af danskerne kender Svanemærket, som i Danmark dækker 46 produktgrupper.

Et af de særlige kendetegn ved Svanemærket er, at hele produktets livscyklus fra råvarer til produktion, brug, bortskaffelse og recirkulering er med i vurderingen, når kravene til svanemærkede produkter fastsættes. Og ifølge Martin Fabiansen, direktør for Miljømærkning Danmark, en det en af grundene til mærkets succes:

- Det giver i sig selv god mening, for det kan blandt andet give mindre ressourceforbrug og dermed en økonomisk besparelse. Svanen giver også konkurrencefordele på andre måder. Produkter og ydelser med Svanemærket differentierer sig på markedet og er efterspurgte af både forbrugere og virksomheder. Det hænger blandt andet sammen med det høje kendskab og tilliden til Svanemærket samt naturligvis de skrappe miljøkrav, der er langt forud for lovgivningen, siger han.

I en ny undersøgelse med cases fra Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island viser Nordisk Ministerråd eksempler på, hvad der kan gøre Svanen til en god forretning for virksomhederne. Find undersøgelsen ”The Nordic Swan and companies – Is it worthwhile to acquire the Swan Label?” på Ecolabel.dk
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063