Røde tal til Kinnarps i Danmark
Den svenske kontormøbelgigant er gået yderligere tilbage på det danske marked, hvor omsætningen er faldet med 13 procent.
Selskabet var ellers gået ind til regnskabsåret med forventning om en mindre fremgang i omsætning og resultat, men ledelsen betegner alligevel udviklingen som ”nogenlunde tilfredsstillende” i lyset af, at Kinnarps, modsat tidligere, ikke er ”valgt på alt” i de nationale offentlige aftaler.
Forsigtig optimisme
Trods underskuddet har Kinnarps valgt at fastholde sin organisatoriske struktur og er gået ind til 2014/15 med en forsigtig optimisme – af flere grunde, fremgår det af selskabets årsrapport. Dels er den samlede aktivitets- og tilbudsmængde støt stigende, og dels er omkostningsniveauet nu samlet set lavere end i sidste regnskabsår.
- Men vi vil stadig være påpasselige med omkostningerne i 2014/2015 og først udløse nye omkostninger og nyansættelser, når vi konkret kan konstatere, at vi har råd til det, understreger Kinnarps.
Fortsat for mange udbydere
I regnskabsåret, der løber frem til 31. august 2015, budgetterer Kinnarps igen med en mindre fremgang i omsætning og resultat.
Selskabet fremhæver i den forbindelse, at der, trods flere fusioner og opkøb, fortsat er for mange udbydere på b2b-markedet, hvor prisen stadig er den dominerende faktor i mange tilfælde.
- Det medfører i sagens natur, at branchen generelt fortsat hænger fast i et så lavt pris- og indtjeningsniveau, at det er vanskeligt for nogen i branchen at præstere en tilfredsstillende kontinuerlig indtjening. Det er selvsagt vores forhåbning for 2014/2015, at det danske møbelmarked udvikler sig positivt, baseret på en generel bedring af dansk økonomi og en deraf forøget evne og vilje til at investere, også i møbler. Det er uden tvivl en forhåbning, vi deler med den øvrige branche, skriver Kinnarps.