23948sdkhjf

Livsstilsbranchen får unik viden om brugerdreven innovation

12 Små og Mellemstore virksomheder indgår samarbejde om at udvikle metoder, der afdækker kundernes fremtidige behov. Multiform er blandt deltagerne.
Userdriven Lifestyle Development – tre ord, som skal sikre livsstilsbranchens Små og Mellemstore Virksomheder indsigt i brugerdreven innovation.

Brugerdreven innovation handler om at opfange signaler og ideer fra kunderne; at finde ud af hvilket ”job” kunden forsøger at få gjort - og om det kan gøres på en anderledes og bedre måde. Dvs. inspiration til nye produkter og serviceydelser. Udviklingen stiller i disse år nye krav til virksomhederne om hele tiden at finde på nyt – herunder nye produkter med den rette værdi for kunderne. Der skal løbende udvikles nye ideer, som kan omsættes til erhvervsmæssige succeser.

- Store virksomheder kan hyre konsulenter og oprette afdelinger, som målrettet opfanger denne viden og dermed sikrer virksomheden overlevelse. Den mulighed har små og mellemstore virksomheder ikke, fordi de ikke har ressourcerne til at arbejde i dybden med så kompliceret et felt som brugerdreven innovation er, forklarer direktør Betina Simonsen fra Udviklingscenter for Møbler & Træ.

Derfor står Udviklingscentret sammen med uddannelsesinstitutionen TEKO bag ULD-projektet, der de næste 2½ år undersøger, afprøver, researcher og samarbejder på kryds og tværs for at finde frem til metoder, som små og mellemstore virksomheder fremover kan benytte, når de vil arbejde med brugerdreven innovation. ULD-projektet støttes økonomisk af Erhvervs- og Byggestyrelsen.

- Vi skal finde metoder, der er lette at benytte for virksomhederne, og som ikke koster en masse økonomisk og personalemæssigt. Derfor er projektet praktisk orienteret. 12 virksomheder, som har lyst til at eksperimentere og være pionerer på et helt nyt felt, er gået med. ULD-projektet bliver meget stærkt ved dette miks af teori og praksis. Ved at kombinere virksomhedernes egne erfaringer med national og international forskning får vi en unik indsigt i, hvilke metoder der fungerer bedst for netop de mindre virksomheder, fortæller Betina Simonsen.

Multiform: Nye metoder kan fange kunderne
Og netop jagten på metoder er en af grundene til, at virksomheden Multiform er blandt de 12 deltagervirksomheder.

- Vi mener, at det er ekstremt vigtigt, at virksomhederne ligger helt i front, når det gælder nye metoder,” siger administrerende direktør Bjarne Schmidt og forklarer samtidig, at Multiform allerede har erfaringer med området.

- Vi sælger jo til slutkunden, og derfor følger vi hele tiden med i, hvordan vi opnår maksimal kundetilfredshed. Et projekt som dette giver os indsigt i de nyeste metoder, når det gælder indsamling af viden om kundernes behov. Derfor skal vi være med.

Kilde: Udviklingscenter for Møbler og Træ

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065