Designpris – et skulderklap eller en ren guldgrube?
Den Danske designpris er som priser er flest – lig selvtillid og pr, men på bundlinien har den ingen effekt. Danske virksomheder er uenige om effekten af prisen.
Hos medicinalvirksomheden Coloplast, der vandt i 2000, 2003 og 2004, har prisen mest haft virkning indadtil. Ingeniørerne i virksomheden har fået øjnene op for vigtigheden af design.
For møbelvirksomheden Fritz Hansen, der vandt prisen i 1986, 1997, 1998 og 2000, betød den begrænsede effekt, man fik ud af deltagelsen, at man i 2000 helt er stoppet med at deltage.
Ingen af de to ovennævnte virksomheder har mærket en direkte effekt af modtagelsen af designprisen på bundlinien, mne de er begge enige om, at det er enormt skulderklap til virksomheden og de ansatte.
Fritz Hansen overvejer i øjeblikket om man skal til at tilmelde sig konkurrencer igen og i så fald, hvilke.
David Rosenkvist fra Frtiz Hansen siger til dagbladet Børsen:
- Det bliver prisens genklang, der vil afgøre, om vi tilmelder os. Og da det formentlig ikke er nødvendigt for at få gennemslagskraft i Danmark, vil vi kigge internationalt, siger han.
Tilmeldingen til Den Danske Designpris koster 3000 kr., men til gengæld loves man ”anerkendelse og bevågenhed” for millioner i annonceværdi.
Dansk Design Center forventer at modtage mellem 100 og 150 ansøgninger til prisen.
Kilde: Dagbladet Børsen