23948sdkhjf

Møbelproducent glæder sig til næste generation biodiesel

I efteråret 2021 fik kontormøbelproducenten Kinnarps sin egen tankstation. Her tanker virksomhedens blå biler biodiesel, der sikrer en mere bæredygtig transport af Kinnarps møbler, men i øjeblikket er der rift om de rene dråber, og nu glæder man sig til næste generation af biobrændstof.

Hos Kinnarps kører lastbilerne for nuværende på anden generation af biodiesel, også kendt som HVO, der står for ”hydrogenereret vegetabilsk olie”. Og man foretrækker at fylde tankene med HVO100, der er 100 pct. baseret på genanvendte materialer som eksempelvis fritureolie og slagteriaffald, hvilket ifølge Kinnarps nedsætter CO2-udledningen med helt op til 90 pct. sammenlignet med almindelig diesel. Nu er HVO100 imidlertid blevet en mangelvare.

– Ved at bruge HVO100 biodiesel i vores Blå Bil-koncept lykkedes det os at nedbringe vores CO2-udledning betydeligt. Men i øjeblikket er der ikke nok HVO100 biodiesel på markedet, og derfor må vi nøjes med den mere almindelige HVO biodiesel. Men her sparer vi faktisk også helt op til 50 pct. på vores CO2-udledning sammenlignet med almindelig diesel, og HVO diesel står for faktisk for hele 72 pct. af al vores dieselforbrug, fortæller Helle Blædel, produkt- og miljøchef hos Kinnarps.

Hun understreger imidlertid, at heller ikke HVO100 er uden problemer.

– Udfordringen ved råvarerne i anden generations biobrændstof er, at for eksempel slagteriaffald tidligere blev brugt til sæbeproduktion, og at den industri nu bliver nødt til at importere palmeolie, der jo ikke er bæredygtigt, forklarer Helle Blædel.

Til gengæld eksperimenterer man i tredje og fjerde generation af biodiesel på at bruge nye materialer som for eksempel alger, der er fuldt fornybare og som kan vokse steder, hvor det ikke optager agerjord, og dermed er mere bæredygtigt.

– Lige nu følger vi spændt med i udviklingen af tredje generation af biodiesel, der udelukkende er baseret på alger. Der er hundredtusindvis af algearter fra kæmpe tang til små mikroorganismer i hav, floder og søer. Det åbner for langt mere CO2-venlig transport, hvor der både bliver produceret nok biodiesel til efterspørgslen, og samtidig får priserne ned i et konkurrencedygtigt leje sammenlignet med almindelig diesel, spår Helle Blædel om udviklingen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078