23948sdkhjf

Benhård konkurrence i møbelindustrien

Fabrikanter af Designmøbler har kronede dage, men for producenterne af basis- og discountmøbler er det en lang sej kamp op ad bakke.
I disse år gennemgår de danske møbelproducenter et udskilningsløb, hvor det gælder om at overleve en komkurrence-situation, der bliver skarpere og skarpere for hver dag der går. Det skriver Berlingske i dag.

Det er de høje priser på træ og andre råvarer, samt østeuropæiske og kinesiske konkurrenter, der lægger pres på de danske møbelproducenter af basis- og discountmøbler.

Foreningen Dansk Møbelindustris adm. direktør Keld Korsager vurderer, at branchen har det bedre i dag end for fire år siden. Men det er tydeligt, at dem, der klarer sig bedst herhjemme, er producenter med et højt designmæssigt indhold. Både Montana og Fritz Hansen er kommet gennem 2006 med overskud takket være million-salg af designmøbler.

Modsat designprducenterne står basis- og discountmøbel-producenterne, der har hårde odds. I sidste uge nedskrev Tvilum-Scanbirk med 1,8 mia. kr. Også fyrretræsproducenten Bodilsen kæmper med tab i million-klassen.

- Fyrretræsindustrien er meget præget af konkurrence fra Østeuropa, og så har forbrugernes præferencer ændret sig. Folk efterspørger ikke længere fyrretræsmøbler som tidligere. Det betyder, at flere fyrretræs-møbelproducenter må omlægge deres produktion og tilføje noget designmæssigt indhold eller lave produkter i andre træsorter, siger Keld Korsager til avisen.

De sidste års regnskaber har tegnet et broget billede af branchen, men som det ser ud nu, er det producenter på high-end markedet, der klarer sig bedst sammenlignet med producenter i den masseproducerende ende.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081